De huidige manier waarop ict-onderwijs en -opleidingen zijn vormgegeven, heeft zijn beste tijd gehad. In plaats van klassikale lessen, heeft projectonderwijs zonder tussenkomst van docenten (peer to peer) de voorkeur. Ook moet falen juist gezien wordt als een belangrijk leermoment. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een paneldiscussie die gisteren plaatsvond tijdens CES Unveiled in de Beurs van Berlage Amsterdam.
Werknemers moeten in een veilige omgeving tekort mogen, schieten, stellen de deelnemers. CES Unveiled werd gehouden in aanloop naar de internationale Consumer Electronics Show, één van ’s werelds grootste ict-beurzen die wordt georganiseerd in Las Vegas. In 2020 vindt de show plaats van 7 tot en met 10 januari.
Aan de discussie, die geleid werd door FutureFactor-oprichter Kerrie Finch, deden medeoprichter van TomTom Corinne Vigreux (ook bekend als oprichter van codeerschool Codam), diversiteitsambassadeur bij Philips, Nathalie Lam, hoofd engineering bij ict-dienstverlener Reaktor, Nizar Jouini, en Codam-student Lorena Smienk mee. Vigreux stelt dat er een ‘tsunami van verandering’ aan zit te komen voor de ict’er en dat constant blijven leren essentieel is om de aansluiting te houden met de digitale wereld. Ze meent ook dat werknemers af moeten van het idee dat falen slecht is en dat het juist zorg voor creativiteit.
Codam is gebaseerd op de lesmethode van Ecole42 in Parijs. Hierbij wordt het peer-to-peer-principe gehanteerd en leren studenten, zonder tussenkomst van docenten, aan de hand van projecten. Codam is onderdeel van het 42-netwerk, bestaande uit in totaal twaalf scholen op meerdere continenten. Sinds 2013 heeft dit netwerk vijfduizend studenten opgeleid tot programmeurs. Alle scholen in dit netwerk werken met hetzelfde onderwijsmodel waarbij studenten samen leren programmeren – zonder tussenkomst van docenten.
Bedrijven ook enthousiast?
Ook Jouini vindt dat peer-to-peer leren en een hoge autonomie belangrijk zijn voor het slagen in een high tech-omgeving. Dit klinkt allemaal mooi, maar zijn de bedrijven die de ict-diensten van Jouini’s Reaktor afnemen ook enthousiast? De van oorsprong Finse ondernemer meent van wel. Wel benadrukt hij dat er vertrouwen vanuit organisaties nodig is om zowel interne als externe werknemers de kans te geven om te durven innoveren. ‘Een veilige omgeving is essentieel, dit geeft de werknemer het vertrouwen dat fouten maken mag en dan ontstaan vaak de mooiste dingen.’
Diploma’s verliezen waarde
Vigreux stelt daarbij dat, door het hoge tempo waarin it verandert, diploma’s hun waarde verliezen. Dit is voor haar ook de reden om bij Codam geen (eind)certificaat te verstrekken. Codam-studente Smienk benadrukt dat je via peer-to-peeronderwijs ook leert te onderwijzen. Jouini beaamt dit en stelt dat we in het it-onderwijs veel meer terug moeten naar een ‘ouderwets’ meester-gezelprincipe. Dit zorgt volgens hem voor een schaalbare en projectmatige manier van educatie. Vigreux verwijst hierbij naar de Ted-talk van Julie Wilson die ook een oproep doet tot de transformatie van onderwijs (zie video).
‘Traditioneel onderwijs is achterhaald, willen we jonge mensen blijven enthousiasmeren, dan moet het onderwijs in het algemeen en het ict-onderwijs in het bijzonder radicaal op de schop. Peer-to-peeronderwijs en het projectmatig samenwerken met mensen met andere vaardigheden zijn hierbij zeer belangrijk’, besluit ze.
Dus onze overheid faalt niet, maar is innovatief bezig?
“Jouini beaamt dit en stelt dat we in het it-onderwijs veel meer terug moeten naar een ‘ouderwets’ meester-gezelprincipe”
Schildnaap innovatie op de middenschool want vroeger was alles beter. Past ook mooi in de huidige populariteit van het pippi paradigma van ik het het nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan.
En anders wordt het Cruijff 2.0 : NA dat ik de fout maak, maak ik die fout niet.
ICT is bepaald niet het enige vakgebied waar men moeite heeft aan behoorlijk gekwalificeerde mensen te komen.
Probeer eens een automonteur te vinden die weet wat contactpuntjes zijn, een electronicus die zelf een bandpass filtertje kan berekennen, een machinist die de systemen van zijn locomotief begrijpt, een bankemployier die kan hoofdrekenen.
Ik had deze discussie laats met iemand over ICT.
DAT HOEF JE TEGENWOORDIG ALLEMAAL NIET MEER TE WETEN !!! werk er geroepen.
Mijn reactie: ja daarom blijf jij met je HBO opleiding tegen minimum loon kleuterschool code tiepen en leid ik zonder enige opleiding een zeer sucsesvolle R&D afdeling.
Ik denk dat het gewoon te laat is.
Onderwijs instellingen gaan in een steeds hoger tempo bergafwaarts.
Kennis verdwijnt en niemand heeft nog zin de kennis die hij of zij heeft over te dragen
aan smartphone generatie.