Schiphol meldt dat de luchthaven beschikt over een eigen, volledig dekkend netwerk voor internet of things (iot)-toepassingen. Volgens de luchthaven biedt het netwerk dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en Schiphol Plaza.
Het netwerk is gebaseerd op Kerlink Gateways en een Kerlink LoRa-server dat geleverd wordt volgens een network-as-a-service-model (naas). Ook op plekken die niet voor het publiek toegankelijk zijn, zoals bagagekelders en de platformen, is het iot-netwerk ook uitgerold. Met de stap wil Schiphol vooroplopen in de digitalisering van luchthavens en toepassingen slim maken om processen voor reizigers en partners te verbeteren.
Volgens Schiphol is het netwerk door het grotere bereik en lagere stroomverbruik ten opzichte van wifi geschikt om slimme sensoren te ontsluiten en data over lange afstanden te versturen. De sensoren verbinden faciliteiten en infrastructuur op Schiphol met internet. De informatie van deze sensoren geeft realtime inzichten. Het netwerk is ook toegankelijk voor andere organisaties die op Schiphol met iot aan de slag willen.
Nieuwe IoT-toepassingen buiten KPN om
De eerste iot-toepassing is de mogelijkheid voor de reiziger om realtime feedback te geven over hun ervaring met de toiletfaciliteiten. Schiphol: ‘Met de realtime-beoordeling van de reiziger wordt een gedetailleerde analyse gemaakt van hoe de toiletten gebruikt en gewaardeerd worden. In de maand september kwamen er ruim 550.000 reacties binnen. Op basis van de realtime-informatie kunnen onze schoonmaakpartijen proactief op verstoringen of vervuiling acteren. De eerste resultaten laten zien dat toiletten schoner zijn en reizigers dit waarderen.’
Schiphol verwacht geleidelijk allerlei nieuwe toepassingen aan het netwerk te koppelen. Het gaat om sensoren op vliegtuigopstelplaatsen, waarbij die sensoren realtime-informatie kunnen verschaffen over het materiaal dat aanwezig is op de opstelplaats. De luchthaven verwacht hiermee te zien of het vereiste materieel aanwezig is, voordat een vliegtuig en het afhandelingspersoneel aankomen bij de gate. Tegelijkertijd kan deze informatie helpen storingen snel te verhelpen en vertraging voor de luchtvaartmaatschappij en reiziger te voorkomen.
De luchthaven voert vanaf 2016 pilots uit met LoRa-technologie van KPN (zie video). Uiteindelijk werd gekozen voor een privaat iot-netwerk buiten KPN om. Die keuze voor een eigen iot-netwerk is met name gemaakt omdat de luchthaven de volledige controle over de data, dekking en devices wilde houden, licht system integrator MCS toe. Die partner startte ongeveer anderhalf jaar geleden met advies en vervolgens de uitrol van het netwerk.