Van sommige dingen heb je geen weet dat ze bestaan. Bijvoorbeeld volwassen mensen met een normale baan die zich in het weekend verkleden als ridder en dan in een bos afspreken om tegen elkaar te vechten met plastic zwaarden. Tot voor kort wist ik niet dat ze bestonden maar ze bestaan.
Zo is er ook een actiegroep ‘Xs4all Moet Blijven’. Gewone normale mensen met een baan die willen dat een merk blijft bestaan en dan serieus daarvoor actie gaan voeren. KPN wil namelijk dat het merk ‘Xs4all’ verdwijnt want het is te duur in de marketing. ‘Xs4all’ was ook wel een hele grote belofte. De actiegroep heeft zelfs T-shirts laten drukken. Sterker nog, ze overwegen zelfs om een eigen provider te gaan beginnen.
Bedacht marketinglabeltje
Ik snap mensen die achter een merk aan lopen nooit zo goed. Van die mensen die honderden euro’s te veel betalen voor een in China gefabriceerde telefoon met slechte batterijen, maar waar wel een mooi glimmend logootje op staat. Of van die bedrijven die roepen dat ze alleen Microsoft-producten willen. Het is maar een merk. Een bedacht marketinglabeltje. Kijk naar wat het product doet en wat je eraan hebt.
Voor lul lopen
Vroeger had men geen merken. Je kocht gewoon een broek van een buurman of je moeder naaide er één. Mijn moeder heeft ook ooit eens op een naaicursus gezeten en ik was het slachtoffer. Als mijn moeder een broek af had, dan plakte ze er heus niet een labeltje op met ‘Je moeder’. Ik was zes en zo trots als een pauw. Ik liep in een stuk confectie dat mijn eigen moeder had gemaakt. Ik heb laatst de foto’s teruggezien en ik moet wel heel eerlijk bekennen, ik liep voor lul. Maar ik heb nooit overwogen om een actiegroep te beginnen.
Leuke aanname die je daar doet. Dat het allemaal mensen zijn die achter een merk aanlopen. Je gaat wel heel makkelijk voorbij aan het feit dat XS4ALL een aantal features biedt die geen enkele andere provider (op de consumentenmarkt) aanbied. Een ipv6 range, PTR records, statisch ipv4, etc.
Ik snap dat nooit zo goed, mensen die een heel uitgesproken mening hebben zonder zich iets te verdiepen in hetgeen ze tegen ageren.
Jacob, ik denk dat je nu jezelf in de voet schiet door de boel te oversimplificeren.
KPN wil af van Xs4all omdat dit ze verplicht klantgericht en -vriendelijk te werken en mensen met verstand van zaken in dienst te houden. Xs4all medewerkers werken typisch niet via de domme scripts. ‘Kan je naar je modem lopen en deze uit- en aanzetten?’ Terwijl je al drie keer gezegd hebt dat je dit al gedaan hebt en dat het niet heeft geholpen (maar ja, het staat op de lijst en anders kan de medewerker niet verder in het script).
KPN wil eigenlijk ook af van goede Fritzbox modems/routers en iedereen achter een domme Experia-box zetten, zelfs als een provider bij wet verplicht is om door klant aangeleverde hardware te ondersteunen.
Klanten van XS4All zijn vaker dan niet mensen die voorzichtig te kenmerken zijn als hackers of serieuze hobbyisten die behoeften hebben die Stef al aangeeft.
Je column zou steek houden als KPN en Xs4all inderdaad direct uitwisselbaar zouden zijn, maar dat zijn ze niet. Het is niet helemaal hetzelfde als het verschil tussen een Apple en een willekeurige Android-apparaat.
1 minuut googlen leert dat een vast ip4-adres bij meer aanbieders (mogelijk) is. Mogelijk is Xs4aLL ook voor andere dingen niet uniek.Dus een beetje pot en ketel verwijt.
@Corne Smiesing:
Niet ( eigenlijk helemaal niet) ‘pot en ketel’. De column handelde over het opheffen van XS4All door KPN, en dat het verschil tussen KPN en XS4All niet meer was dan een andere stikker op hetzelfde product.
Zowel Stef als ik hebben Jacob erop gewezen dat dit niet het geval is.
Inderdaad, er zullen andere aanbieders zijn die een aantal, of misschien zelfs alle, diensten van XS4All zouden kunnen aanbieden, maar daar ging de column niet over.
Welke ketel verwijt welke pot dan?
Liep?
Toen KPN Xs4all kocht wist je al dat dit zou gaan gebeuren. KPN wil wel premium prijzen maar geen premium service bieden want die paar centen dividend verschil gaat van hun bonus af. Daar heb je immers marketing voor. Om je klanten het gevoel te geven dat wat ze teveel betalen nog enige nut heeft.
Oftewel zorg dat je zelf een provider op gaat richten met als voorwaarde dat ze niet overgenomen mogen worden tenzij alle leden het er mee eens zijn (ipv de aandeelhouders).