It-leverancier Oracle en de Rijksoverheid zijn sinds 2015 met elkaar in conflict. De Amerikanen dreigden zelfs met een boete van 3,2 miljard euro in verband met vermeend illegaal gebruik van Oracle-software door acht verschillende ministeries en overheidsdiensten. Daarnaast stelt het bedrijf dat de overheid vanaf 2019 moet betalen voor de gratis opensourcesoftware van Java.
Dit blijkt uit onderzoek van het Financieele Dagblad (FD). Uiteindelijk wist de Nederlandse overheid de miljardenclaim van Oracle in november 2017 om te buiging naar een schikking van enkele miljoenen, aldus anonieme bronnen tegenover het FD. Bij de onderhandelingen zijn volgens de krant externe adviseurs en advocatenkantoor Stibbe ingeschakeld. Sindsdien is er een kenniscentrum ingericht om het inkopen van diensten in goede banen te leiden en sterker te staan tegen grote partijen.
‘De Rijksoverheid is en blijft een belangrijke klant voor Oracle’, laat een woordvoerder weten aan het FD. ‘Zoals bij iedere zakelijke relatie zijn er lopende en regelmatige onderhandelingen over een reeks aan zaken. De discussie over het gebruik van licenties is twee jaar geleden tot tevredenheid van zowel de Rijksoverheid als Oracle afgerond.’
De woordvoerder benadrukt dat de zaak tussen 2015 en 2017 speelde en destijds ‘met resultaat’ is opgelost.
Wurggreep
Judica Krikke, advocaat en partner bij het Amsterdamse advocatenkantoor Stibbe, stelt in het FD het volgende over de zaak: ‘De Rijksoverheid is enkele jaren geleden begonnen met de inrichting van rijksbreed leveranciersmanagement om de relatie met strategische ict-leveranciers beter te kunnen monitoren en sturen. Die inrichting begint haar vruchten af te werpen. Met Oracle zijn inderdaad harde noten gekraakt. Dat heeft nu wel geleid tot betere afspraken.’ Daarnaast geeft ze aan dat als ‘veel organisaties zich gevangen voelen, de vraag rijst of de markt wel naar behoren functioneert’. Ook benadrukt ze dat ondernemingen zoals Microsoft, Oracle en SAP waardevolle producten leveren waar een prijskaartje aan mag hangen. ’Neemt het gebruik van software binnen een organisatie toe, dan is bijbetaling op zijn plaats. Wie dan opzettelijk verzuimt bij te kopen, moet op de blaren zitten.’
Vaak is van dat opzettelijk verzuim echter geen sprake, zo vertelt de advocaat aan de krant. ‘Bedrijven en overheden kunnen bij een audit alsnog verrast worden door onverwachte en hoge claims tot bijbetaling. Claims die bovendien niet per se gelijke tred houden met de toename in het gebruik van de software.’ Krikke noemt als voorbeeld dat een eenvoudige wijziging in de it-architectuur of toepassing van een nieuwe technologie kan leiden tot een forse claim, terwijl het aantal eindgebruikers niet is toegenomen. De gevoelde wurggreep wordt volgens haar verder gevoed door de soms complexe documentatie, leveranciersvriendelijke algemene voorwaarden en een verkoopafdeling van de leverancier die targets moet halen.
CIO Platform Nederland dient klacht in
Voor het CIO Platform Nederland is de maat vol. De vereniging van chief information officers heeft dan ook een klacht ingediend bij de Europese Commissie over de machtspositie en wurgcontracten van it-leveranciers.
Op de eigen site geeft het platform aan dat het noodzakelijk is dat grote softwareleveranciers hun gedrag naar klanten aanpassen en evenwichtiger maken. De aangesloten cio’s laten via het platform weten het gesprek te willen aangaan, zowel met leveranciers als met de Nederlandse en Europese toezichthouders op de markt. Gezien er volgens CIO Platform Nederland te weinig verbetering waarneembaar is, dient de organisatie, lid van het Europese cio-samenwerkingsverband Euro.digital, de klacht in bij ambtenaren van Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager.
Krikke geeft haar visie over deze stap. ‘Het mededingingsrecht heeft tot nu toe niet de focus op de verticale relatie tussen leveranciers met een machtspositie en hun professionele afnemers, zoals bedrijven en overheden. Het mededingingsrecht is echter in beweging en het wordt misschien tijd dat de aandacht ook op deze relatie komt te liggen.’
@Jan, als jij sessies ophangen een ordentelijke vorm van foutafhandeling vindt, begin ik je een beetje te begrijpen :-).
Moeite met commandline weet ik niet zeker van wat je ermee bedoelt. Wellicht dat een beheer-GUI al een eerste laag van ondersteuning biedt voor command-opbouw op welke commands, syntax en paramaters. Maar dat zou betekenen dat je veronderstelt dat uitgerekend os’en die dat niet hadden zich dat gemis helemaal niet konden permitteren vanwege hun inferieure foutafhandeling.
Dan ben je zeker ook tegen intellisense op command-lines want dat is dan alleen maar een manier om amateurs het hoofd te bieden en zich door uitvoering van een configuratie heen te prutsen? Ik heb tal van beheerders meegemaakt die zich op die manier uit hun ivoren torentjes geschud voelden. Kwestie van tijd. Iedereen moet of heeft moeten leren. En we hebben allemaal haast.
@Rob wie stelt dat PDP met rsx of mumps, VAX met VMS en AS400 met OS400 een inferieure foutafhandeling hebben, disqualificeert zichzelf.
@Jan Ja, en een beheerder ondersteunen met een interactief formulier om een command-regel op te bouwen is voor point-and-click boys. :-).
Ik snap je wel. Ik wist vroeger ook alle diablo630 escape characters uit mijn hoofd en kreeg stralende gezichten als ik in een kwartiertje weer een transportakte geschikt maakte voor een laser- of margrietwielprinter op zo’n pdp of vax. Dat was nog eens tijd, dat zo’n point-and-click-klerk nog niet even een printerdrivertje kon selecteren. Ik was de printer-god. :-).
Het was een al robuustheid maar als je een zaaknummer even niet uit je hoofd wist en je dacht: Ik zoek wel effe op een wildcard. Dan kreeg je dus van zo’n klerk of andere medewerker te horen: Ja, dat moet je dus nòòit doen. Dan moeten we de sessie ‘killen’ of een paar uur wachten. Maar dat lag hem natuurlijk aan weer zichzelf diskwalificerende pakketleveranciers in jouw ogen. Zo weet je je ‘darlings’ en ‘devils’ al je hele leven in stand te houden. 🙂
@Rob,
het profiel van jouw bedrijf toont een MS-bedrijf. Niks mis mee.
Jouw beschouwingen/meningen kan ik niet delen. Ik heb al vroeg geleerd dat het lezen van handleidingen van de diverse leveranciers problemen zoals jij die beschrijft als sneeuw voor de zon laten (lieten) verdwijnen.
Jouw opmerkingen t.o.v vakgenoten en leveranciers ervaar ik als aanmatigend. Daarmee is voor mij de diskussie beeindigd.
@Fred
Progress europese hoofdkantoor staat in Rotterdem, het produkt heet Progress Openedge.
Dat is geen Postgresql.
Opmerkingen over jezelf diskwalificeren zijn aanmatigend, Jan. En in dit geval bovendien potsierlijk. Iedereen kent jouw verhaaltjes over je Morrisje Minor van 1938 dat toch maar verreweg het betrouwbaarste karretje ooit was. Maar je verhaaltjes kunnen niet kloppen en dus sluit je nu met een ongeloofwaardig smoesje maar de discussie als tweede mechanisme om maar aan je absurde wereldbeeldje met betrekking tot besturingssystemen te kunnen blijven vasthouden. Bijzonder zwak verhaal. Ik waardeer je plotselinge empathie met betrekking tot andere vakgenoten en leveranciers behalve ik. Hartelijke groet.
@Jan van Leeuwen,
Mijn jaren lange ervaring met diverse besturings systemen heeft mij geleerd dat
vrijwel iedereen die op een serieus niveau met het zelfde welk systeem heeft gewerkt
ook vrij goed zijn weg kon vinden in een ander systeem.
De uitzondering daarop was, is en blijft de MicroSoft ITer.
Er is gewoon een fundementeel verschil in denk en doe wijze tussen de flamboyante muisklikker en de saaie bebaarde (of zoals in mijn zeldzame geval keurig glad geschoren) terminal ridder.
Discussies tussen MicroSoft en de rest van de wereld ga je altijd verliezen,
want microsoft is nu eenmaal superieur… dat weet toch iedereen.
Ik zeg je, als ik zo inteligent zou zijn als al die andere mensen, dan zou ik ook met MicroSoft werken.
Heus… ik heb het geprobeerd, ik ben er niet inteligent genoeg voor, durf ik best toe te geven.
Tja… met toepassingen op zo’n besturings systeem, of dat nu een database of een webserver is,
is dat niet anders. Zij die hun bakkie beheren met Plesk, Direct Admin, Cpanel of hoe die gruwels allemaal heten, hebben ook een hekel aan mij omdat ze nu eenmaal niet snappen wat die enge knipperende cursur doet.
Ontopic, Oracle schijnt een speciaal product te leveren, kan ik verder niet over oordelen.
Wel weet ik dat verreweg de meeste database toepassingen helemaal niet zo speciaal zijn.
Als grote websites er mee werken, zal performance en betrouwbaarheid iig niet het issue zijn.
@Rob Koelman,
Dat je niet van plan bent je bijdrage te leveren aan het ontwikkelen en updaten van een software produkt is je goed recht. Niet iedereen heeft daar kennis van, niet iedereen heeft er zin in.
Ik mag hopen dat je in deze ook nooit gebruik maakt van OpenSource producten, en vooral nooit beweert dat deze gratisch zijn, want dat laatste is zeer zeker niet het geval.
Het ging ook even niet over wat jij doet, maar om wat de Nederlandse overheid doet.
En daar valt zeer zeker wel wat te verbeteren lijkt me zo.