De mogelijkheden van de cloud zijn ongekend en onmisbaar voor de groei en continuïteit van bedrijven. Tot zover niets nieuws zult u denken. Maar hoe komt het toch dat er anno 2019 nog onvoldoende bedrijven profiteren van cloud? Het lijkt erop dat bij veel Europese bedrijven de ‘hoe-vraag’ nog onvoldoende wordt beantwoord.
Dit en meer blijkt uit ons jaarlijkse Insight Intelligent Technology™ Index (ITI), met ook dit jaar opmerkelijke resultaten. Hieruit komt bijvoorbeeld naar voren dat er gemiddeld zo’n 33 miljoen euro door Europese bedrijven wordt uitgegeven aan clouddiensten. Het meest in het oog springende resultaat is toch wel, dat blijkt dat zo’n 10 miljoen euro wordt uitgegeven aan clouddiensten die onbenut blijven. Bizar toch en dit kan echt anders.
Optimalisatie
Investeren in innovatie wordt belangrijk gevonden door de IT-beslissers die deelnamen aan dit onderzoek. Maar als de grootste uitdagingen voor het beheer van de clouduitgaven noemden de respondenten: het bepalen van de beste workloads voor de publieke, de private en/of de hybride cloud (44%); het plannen en toewijzen van het budget voor cloud (39%); een gebrek aan zichtbaarheid van de gebruikte diensten op het niveau van de kostenplaats, en de workload en de toepassingsmogelijkheden (36%). De kans is groot dat de verspilling in de toekomst nog hoger uitkomt, omdat bedrijven aangeven moeite te hebben met het optimaliseren van de cloudinvesteringen. Nu is dit op zich niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat onderbenutte technologie al tientallen jaren een probleem vormt voor bedrijven. Het probleem heeft zich verspreid naar de cloud. Zonde is dit zeker wel, want door de juiste controles in te voeren, kunnen bedrijven de cloudconsumptie optimaliseren en ervoor zorgen dat ze alleen betalen voor de diensten die ze daadwerkelijk gebruiken.
Investeren in innovatie
Ons ITI-rapport toont ook aan dat de investeringen in digitale innovatie zullen blijven toenemen. Ondernemingen investeerden de afgelopen 24 maanden gemiddeld 36 miljoen euro in digitale innovatie en zijn van plan de komende twee jaar 47 miljoen euro te investeren. Met 7 van de 10 respondenten die aangeven dat het belangrijk of zeer belangrijk is voor IT om een consumentenachtige ervaringen te bieden, wordt duidelijk dat het versterken van de positie van werknemers met technologie ook aandacht krijgt. Het is volgens 74% van de CIO’s zelfs zo dat hun organisatie het aanbod van moderne technologie koppelt aan het kunnen behouden of aantrekken van talent. Verder wil men blijven investeren in slim gebruik van data. 46% van de respondenten geeft aan dat geavanceerde analyses de afgelopen twee jaar een cruciale basis vormen om te investeren in digitale innovatie.
Draagvlak creëren
De druk bij de IT-afdeling wordt duidelijk gevoeld, want uit het rapport komt naar voren dat de IT-afdeling moeite heeft om aan de hoge verwachtingen van het bedrijf te voldoen (66%). De afdeling neemt steeds vaker de verantwoordelijkheid voor ingewikkelde transformatieprojecten op zich, terwijl ze daarnaast ook verantwoordelijk zijn voor de overige IT-projecten binnen het bedrijf. Dit in vergelijking met 57% in het ITI-rapport van 2018. Maar die druk zou niet alleen gevoeld moeten worden bij de IT-afdeling. Op directieniveau ziet men het strategische belang van IT voor toekomstig zakelijk succes steeds meer in. Als IT zo’n belangrijk onderdeel wordt van de bedrijfsvoering, dan dient ook het hele bedrijf zijn steentje bij te dragen. De CIO en de IT-afdeling kunnen faciliteren en optimaliseren, maar interne betrokkenheid en draagvlak zorgen er pas echt voor dat bedrijven hun digitale ambities kunnen waarmaken.
IT ontzorgen
Optimalisatie, innovatie en verandermanagement. Het zijn allemaal zaken waarbij Insight de afgelopen jaren als geen ander in staat is gebleken te kunnen helpen. Onze experts weten letterlijk van de hoed en de rand en kunnen de IT-afdeling echt ontzorgen. Hoe dat voor uw organisatie eruit kan zien, daarover wisselen we graag met u van gedachte. Dat kan telefonisch, via mail, maar bijvoorbeeld ook op 17 oktober aanstaande tijdens Insight Higher Ground: From start to future, in SugarCity te Halfweg. Hier kunt kennismaken met onze organisatie en in contact komen met de vele aanwezige IT-experts. Wees welkom!
Ik vermoed dat hier appels en peren tegelijk in dezelfde cijferfruitmand worden gelegd en dat op basis daarvan conclusies worden voorgesteld die niet per se juist hoeven te zijn.
Okay, bedrijven hebben in een periode gemiddeld 33 miljoen uitgegeven. Dat is een mooi groot bedrag.
Dan volgt de bewering dat er 10 miljoen onterecht is uitgegeven, want capaciteit was ingekocht en niet gebruikt. Dat is ook een mooi groot bedrag. Echter, als we er vanuit gaan dat er 1000 bedrijven zijn betrokken in het maken van het gemiddelde, betekent dat ook dat elk van deze 1000 bedrijven 10 miljoen onterecht hebben uitgegeven? Dat denk ik niet, want dan zou er hebben gestaan dat er gemiddeld 10 miljoen teveel werd uitgegeven.
Dus bij 1000 bedrijven betekent dat er per bedrijf gemiddeld 10000 ’teveel’ werd uitgegeven, en op een gemiddelde besteding van 33 miljoen is dat een kleine 0,03%. Volgens mij valt dat erg mee.
Natuurlijk gun ik Dhr. Snellink en zijn bedrijf alle succes en veel klanten, maar ik zou hem willen vragen wel op basis van juiste cijfers zijn verhaal te houden, of op zijn minst duidelijk maken wat de verhoudingen zijn tussen de getallen. Niet gemiddelden en totalen door elkaar halen. Nu wordt in het stuk de mogelijkheid open gehouden dat dit het geval zou kunnen zijn.