Nederlandse medewerkers besteden zo’n 43 procent van hun werkweek aan kerntaken. De overige tijd zijn ze kwijt aan secundaire taken, zoals het beantwoorden van e-mails en bijwonen van vergaderingen. Opmerkelijk: de hoeveelheid aanwezige it-toepassingen en -programma’s doet de productiviteit juist afnemen.
Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘The 2020 State of Work’ van Workfront, een Amerikaanse leverancier van een workmanagement-platform. Voor deze zesde editie van het rapport zijn ruim 3.750 medewerkers in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten ondervraagd.
Nederlanders kunnen maar 43 procent van hun tijd aan kerntaken besteden. De rest van de tijd gaat op aan inefficiënte vergaderingen (55 procent), het beantwoorden van buitensporige hoeveelheden e-mails (46 procent) en een gebrek aan prioriteiten binnen de organisatie (37 procent).
Andere zaken die de productiviteit van Nederlanders laten afnemen zijn de hoeveelheid apps en softwarepakketten waarmee zij werken (41 procent) en de hoeveelheid aan beschikbare communicatiemiddelen (40 procent). Nederlanders worden minder gehinderd door instant messaging en sociale media; nog geen kwart (23 procent) zegt dat deze (chat)berichten invloed hebben op hun productiviteit. Alles bij elkaar wordt een Nederlander per dag ruim 15 procent van zijn tijd gestoord door deze digitale tools.
Ook is gevraagd of organisaties al datagedreven werken. In 49 procent van de Nederlandse organisaties maken executives bedrijfsbeslissingen op basis van data. Nog eens een kwart (24 procent) doet dit op basis van gevoel.