Het aantal meldingen van cybercrime via sms neemt sterk toe. Dit jaar kwamen bij de Fraudehelpdesk 14.686 meldingen binnen van slachtoffers die via sms zijn benaderd door internetcriminelen. Bij de helpdesk is tot oktober dit jaar voor 1.105.987 euro aan schade gemeld. Daarmee is het totale schadebedrag uit 2018 van 862.223 euro ruimschoots overschreden.
Internetcriminelen bedenken steeds nieuwe manieren om via phishing persoonlijke gegevens van mensen te misbruiken of geld afhandig te maken. Spoofing is zo’n manier die slechts één op de acht Nederlanders kent. ‘Bij deze phishingvorm lijkt het alsof oplichters het telefoonnummer van bijvoorbeeld je telecomprovider gebruiken’, legt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk uit. ‘Het sms’je om met spoed in te loggen om een openstaande rekening te betalen om verhoging te voorkomen, verschijnt in de reeks van sms’jes van je telecomprovider. Daardoor lijkt het alsof phishing-sms’je echt afkomstig is van je telecomprovider, terwijl dat niet zo is.’
Het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2019 werd tussen 26 juni en 10 juli online uitgevoerd onder iets meer dan duizend Nederlanders in de leeftijd van 16 tot 80 jaar. Klik hier voor het volledige onderzoek.
Eerst checken, dan klikken
Tijdens de Europese maand van de cyberveiligheid, roept de overheid op om eerst te checken of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is en pas te klikken als daar zekerheid over bestaat. Burgers worden hier op geattendeerd via de publiekscampagne ‘Eerst checken, dan klikken’. Deze campagne is tijdens de Europese maand van de cyberveiligheid te zien op tv, online en sociale media. Een groot aantal partners uit de banken-, ict-, internet- en telecomsector ondersteunt de publiekscampagne. Zij roepen via hun eigen kanalen mensen op om zich beter te bewapenen tegen internetcriminelen.