De overheid blijkt geen eenduidige aanpak te hanteren rondom haar gegevensgebruik. Aan de ene kant is er het stelsel van basisregistraties onder het motto 'eenmalige uitvraag, meervoudig gebruik'. Aan de andere kant wisselen overheidsorganisaties onderling veelvuldig allerlei gegevens uit, gebaseerd op procesketens. Tijdens het congres Overheid 360° organiseert ict-vakblad Computable een sessie over deze spagaat.
Overheid 360° is het jaarlijkse congres over informatiemanagement binnen de overheid in Jaarbeurs Utrecht. Dit jaar vindt het congres plaats op 9 oktober 2019. Ict-vakblad is hoofdmediapartner en organiseert onder andere een sessie over ketenautomatisering en basisregistraties, geleid door René Veldwijk, managing partner van software-ontwikkelaar Ockham Groep, expert op het terrein van gegevenslogistiek en gegevenshuishoudingen en opiniemaker bij Computable.
Basisregistratie versus procesketens
Bij de overheid geldt al sinds jaar & dag als beleid: ‘eenmalige uitvraag, meervoudig gebruik’. Belangrijke gegevens worden op een plek opgeslagen en burgers en bedrijven hoeven niet steeds hun data aan te leveren. De systemen waarin dat gebeurt heten ‘basisregistraties’. Voorbeelden zijn de Basisregistratie Personen en het Handelsregister. Die basisregistraties zijn belegd bij al bestaande organisaties, zoals de RvIG (gemeenten) en de KvK. Alle overheidsorganisaties zijn verplicht om gegevens te betrekken uit de basisregistraties: datagerichte automatisering.
Er is echter ook een andere route en die loopt langs overheidsorganisaties die bij hun collega’s voortdurend gegevens opvragen, gebaseerd op procesketens. Dit gebeurt op grote schaal, zowel binnen grote publieke organisaties (UWV, Belastingdienst, etc.) zelf als tussen organisaties in organisatie-overschrijdende geautomatiseerde processen: ketenautomatisering.
Geen structureel beleid
Binnen de overheid bestaan dus twee dominante concepten als het gaat om gegevenslogistiek: het stelsel van basisregistraties én de ketenautomatisering. Deze concepten verschillen radicaal van elkaar en hebben verschillende voor- en nadelen. Daarom is het opmerkelijk dat hierover binnen de overheid niet structureel wordt nagedacht en gediscussieerd, laat staan dat er doordacht ict-beleid tot stand komt, aldus Veldwijk.
Hij zal in zijn Computable-sessie op Overheid 360° de fundamentele verschillen tussen deze twee concepten duiden en koppelen aan voorbeelden van succesvolle en mislukte systeemontwikkeling in de publieke sector. Daarop gebaseerd zal hij een aantal do’s en don’ts voor overheidsorganisaties en beleidsmakers bespreken.
Congres Overheid 360°
Overheid 360° is volledig ingericht op het geven van antwoorden op de vragen die onder andere de gemeenten hebben vanuit hun rol en ambities. Praktijkcases van gemeenten, overheden en marktpartijen zorgen ervoor dat de bezoekers in één dag op de hoogte zijn van alle relevante ontwikkelingen op het gebied van informatiemanagement.
Het congres biedt een dag vol presentaties, best practices en masterclasses rondom digitale transformatie, verdeeld over vier subthema’s: Informatiestrategie, Datagedreven overheid; Veilige overheid & samenleving en IT Outsourcing & Cloud Computing.
Hoofdmediapartner is Computable. Het ict-vakblad organiseert zelf twee sessies over opensource-initiatieven (met Delta10) en over ketenautomatisering en basisadministraties (met René Veldwijk).
Voor wie: medewerkers van gemeenten, provincies, rijksoverheid en andere overheidsinstellingen die zich bezig houden met informatiemanagement. Overheid 360° is bedoeld voor de gehele organisatie, voor zowel bestuurders als beleidsmedewerkers, specialisten, hoofden en uitvoerend ambtenaren
Wanneer: woensdag 9 oktober 2019 van 9.00 tot 17.30 uur
Waar: Supernova & Media Plaza in Jaarbeurs, Utrecht
Kosten: deelname is kosteloos voor ambtenaren
Aanmelden of meer informatie: www.overheid360°.nl
Opmerkelijk dat Computable mij niet gecont(r)acteerd heeft als het gaat om de gegevenslogistiek bij de overheid want daar weet ik wel wat van. En met name betreffende de procesketens heb ik nogal wat kennis over het circus aan koppelvlakken binnen de overheid. Dat door twee dominante maar gelijk ook conflicterende systemen de meeste zaaksystemen geen ‘closed loop’ zijn in de chain of custody is bestuurlijk eenvoudig plat te slaan als we naar de voorkeur naar Systems of Engament kijken versus de Systems of Record. En de spagaat waarin de overheid zich betreffende een gegevenslogistiek in bevindt gaat om Kafkaëske situatie van een bewijs uit het ongerijmde en de discriminerende algoritmen die het vertrouwen van de burger in de overheid ondermijnen.
@Ewout
Welk vertrouwen heb je het over?
Dat er binnen de overheid enorm veel personen enorm hun best doen geloof ik meteen. Maar de overheid als geheel is als systeem dusdanig in verval geraakt dat het wel heel erg op een in Groningen staand verzakt huis is gaan lijken en op het punt staat om als onbewoonbaar verklaard te worden. Die overheid zal meer naar buiten moeten gaan en de oh zo nodige binding met de burgers aanhalen om in te spelen wat er daadwerkelijk in de samenleving speelt ipv in een ivoren toren te zitten luisteren naar lobby clubjes.
Johan,
Ik weet niet wat laatste peiling van Maurice de Hond zegt over fraudes met toeslagen, subsidies en uitkeringen maar ik vermoed dat er nog altijd een democratische meerderheid is die van mening is dat het vertrouwen van de burger in de rechtstaat ondermijnd wordt als de overheid dit onbestraft laat. Hetzelfde geldt voor ontwijking en ontduiking van de belastingen door bedrijven. Middels de gegevens over de identiteit (BRP), de eigen woning (WOZ), het autobezit (BRV) en bedrijfsleven (Handelsregister) om een paar basisregistratie te noemen probeert de overheid fraude op te sporen. Dat streven leidt bij sommige ministeries tot overijverigheid en het probleem hierin is vooral de drempel die de overheid heeft opgeworpen om de rechtmatigheid van de genomen besluiten onafhankelijk te toetsen.
Betreffende lobbyisten, René Veldwijk is er één. Al zijn verhalen hebben de strekking van Wij van WC-eend, adviseren WC-eend. Hoe opmerkelijk dat Computable zoveel aandacht geeft aan Schluss waar Henk Bos, Marjan Schnetz en René Veldwijk in hun opinie bij iBestuur voor pleitten terwijl er nog 12 andere initiatieven zijn in het programma Regie op gegevens:
https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/gegevens/regie-op-gegevens/initiatieven/
De door Henk Bos, Marjan Schnetz en René Veldwijk voorgestelde driedeling in staatsgegevens, maatschapppelijke gegevens en vrijwillige gegevens is een interessante classificatie alleen ben ik wel benieuwd hoe meervoudige relaties opgelost gaan worden. Want bezit is uiteindelijk een maatschappelijk gegeven welke vanuit de staat belast wordt terwijl niet elke bewoner ook de eigenaar is. En zo kan ik meer voorbeelden vanuit de praktijk noemen waarbij in eerste instantie goed lijkende ideeën verkeerd uitpakken omdat ze uiteindelijk een vorm van fraude faciliteren. Vertrouwen is goed maar controle is beter…..