Publiekslieveling Xs4all wordt, als het aan KPN ligt, gewoon geïntegreerd onder het KPN-merk. Dat vinden veel Xs4all-medewerkers en klanten maar niks. Volgens een laatste schrijven van het actiecomité 'Xs4all moet blijven' gaat het niet om emoties, maar om betrokkenheid. De groep gaat nu voor plan B: een crowdfunding om een alternatief te bouwen. Is er een andere uitweg uit deze soap?
Gevoel bij een merk is als Zeeuws Meisje, de bekende margarine die ooit bijna de deur uit werd gedaan door Unilever: lastig te grijpen. En omdat emoties een slechte raadgever zijn, wil het actiecomité dan ook heel duidelijk maken dat het daar níet om gaat. Betrokkenheid is het toverwoord en als het goed werkt, een belangrijke component van een merk. Lange tijd voelden iPod en iPhone-bezitters zich onderdeel van een speciale groep, daar betaalden (en betalen) ze graag meer voor. Maar ook de WRT54G-routergroepering is zo’n groep. KDE-gebruikers, LXDE-adepten, uw dorpsgemeenschap. Xs4all hoort daar volgens het comité ook bij.
De handschoenen bij het comité zijn in ieder geval sinds donderdag uit. Door middel van een persbericht met als titel ‘KNP kapt geheime verkoopgesprekken XS4All af, actiecomité kondigt crowdfunding nieuwe provider aan’ gaat het comité er met gestrekt been in. In het bericht wordt kort uitgelegd wat er de afgelopen maanden voor gekonkel achter de schermen heeft afgespeeld (een poging om Xs4all door KPN te laten verkopen, volgens het comité ook nodig om de benodigde honderden miljoenen voor het volledig verglasvezelen van KPN’s netwerk bij elkaar te krijgen), het schuiven van de poppetjes aan de top van Xs4all (het management bij Xs4all zou inmiddels bijna geheel vervangen zijn door KPN’ers) en het prompt stopzetten van onderhandelingen over een overname met een niet nader te noemen partij.
Of u het emoties noemt, betrokkenheid of gewoon een soap, wat denkt u hierover?
Bij de overname werd de XS4ALL klanten, hand op het hart, beloofd dat XS4ALL een grote mate van zelfstandigheid zou behouden in de toekomst.
De frase die gebruikt werd was: een zelfstandige dochter. Dat laat aan de verbeelding niks te wensen over.
Daar was ook alle reden voor, zelfs als je alleen maar naar marketing kijkt. KPN is een zwak merk, met een povere reputatie – met een stevig fundament in de realiteit: gebaseerd op ondermaatse prestatie, een onaangename corporatistische, starre en bureaucratische werkwijze.
XS4ALL daarentegen, met stevige wortels in de activistische, emancipatiore vroege Internet-beweging (hacktick), opereert vanuit een historie van technische excellentie, flexibele operationaliteit, doelgericht eerder dan marktgericht, en met een menselijke, flexibele communicatiestijl.
Alleen al in de uitvoering van de diensten is het verschil opmerkelijk. Ik noem shell access (SSH), de uitrol van IPv6, de harde keuze voor op Internet-standaarden gebaseerde communicatie (vrijheid van leveranciersinvloeden en de daarbij horende kwalijke agendas), Usenet diensten, mail aliassen en virtuele mailadressen, webhosting, en het gevecht tegen censuur (het open Internet), voor de rol van de ISP als “common carrier”. (Een verloren gevecht, maar daarmee niet minder significant.)
De doel van versmallen is niet minder woordjes in foldertjes, maar “efficienter” en “economischer” maken door middels het consolideren van diensten tot schaalvergroting over te gaan. Wezenlijk verlies van kwaliteit in diensten én de processen daaromheen is dan onvermijdelijk; consolidatieprocessen nemen niet de piekkwaliteit/functionaliteit als norm, maar gaan over kijken waarmee men weg kan komen tegen zo gering mogelijke kosten. “Marginale” functionaliteit en extreme kwaliteit varen er niet wel bij.
Dit afschilderen als “emotie” is nogal simplistisch. En goedkoop. Ja, er is zoiets als groepsverbondenheid. Groepscultuur. En die is bepalend, in dienstverlenende context, voor de kwaliteit van diensten, en voor de ervaring van de “verbondenen”. Dat is geen kwestie van emotie. Het is een kwestie van kwaliteit (“datgene wat niet te meten is”) over kwantiteit (“wat gemeten kan worden”).
Dit is weer een voorbeeld van “niet gehinderd worden door enige kennis van zaken” van de KPN-top. Nu hebben ze eindelijk een kwalitatieve organisatie als XS4ALL die gewoon goed draait en een grote vaste klantengemeenschap heeft en ze gaan er weer net zo’n organisatie van maken als KPN. Als XS4ALL-klant ben ik al aan ’t rondkijken naar een goede vervanger voor XS4ALL maar die is heel moeilijk te vinden want XS4ALL staat echt aan de top. De hoop is dus gevestigd op een restart buiten KPN….
KPN top mensen zijn gewoon leugenaars. Je bent wel gek als je met zo’n moreel corrupt bedrijf zaken wilt doen.
Tja, het blijft gewoon de PTT he. De mentaliteit van weleer zal echt niet veranderen het zit gewoon ingeworteld in de organisatie.
Het gaat niet om het bieden van kwaliteit maar om het voorkomen van gezichtsverlies van enkele fossiele die de scepter zwaaien.
Ondanks kwaliteit verschil willen we gewoon internet (dus zonder al die tv en telefonie onzin, dat regelen we zelf wel)
Gelukkig zijn er alternatieven zat
Nadat kpn het telefoon net lange tijd verkwanseld heeft heb ik 5 jaar geleden gedwongen afscheid moeten nemen van xs4all. De letterlijke tekst van kpn was “jammer joh dan moet je maar naar upc”
Na de verhuizing was ik blij dst ik eindelijk afscheid kon gaan nemen vsn (inmiddels) ziggo. Tot het moment dat deze soap ging spelen
Ik zou niets liever doen dan terug overstappen naar Xs4all maar voor geen goud zou ik nog naar die draak van kpn gaan.
Ik zit nu vast aan een niet langer bestaand upc abbonement waar ik niks aan kan wijzigen omdat ik dan een vast ip kwijt raak.
Ipv6 is niet mogelijk. En los van xs4all is er geen enkele provider die dit (voor een redelijk bedrag) kan leveren.
Ik denk dat er veel mensen zijn die graag naar xs4all willen maar dat vanwegen de onzekerheid niet doen.
Laten we niet vergeten dat er bij KPN sprake is van een slingerbweging, na een korte periode waarin het bedrijf zich omringde met zowel eigen dochters met grotere vrijheid van handelen (waartoe XS4all ook behoorde) als andere externe bedrijven met grotere zelfstandigheid is de focus weer teruggekeerd naar kostenminimalisatie en monolitisch denken. Iets dat overigens prima past bij een bestaan als Wholesale bedrijf van commodity diensten. Dat steeds meer retailklanten overstappen naar de concurrent, betekent dat KPN alleen onderliggend als bijna onzichtbare partij aan boord blijft. Pas bij ADSL/VDL storingen komt KPN weer langs. Ooit is er intern (mede door mij) wel voorgesteld om KPN onder te verdelen in een “lean and mean” core netwerkbedrijf, omringd met retaildochters, maar dat was vloeken in de kerk. Door marktomstandigheden gedwongen onstaat er toch een KPN minus variant, waarbinnen retailing en product/merkdifferentiatie minder aandacht krijgen dan de wholesale diensten en de fabriek. Slok je daarin XS4all op, dan is het gewoon einde verhaal voor hun manier van denken, de value pricing en de erbij behorende klantloyaliteit. Je hoort nauwlijks iets van de marketing bij KPN, hun argumenten bij deze casus gaan allemaal over kostenreductie en procesintegratie; kortom de CFO/COO ( i.c. de Jager/Farweck) belangen en prioriteiten. Valide voor de fabriek, daar niet van maar daar hebben zeker de consumenten klanten geen boodschap aan. Helaas staat dezelfde fabriek door de totale 112 uitval ook in zakelijk opzicht er qua imago helaas slechter voor dan voorheen. Als oud-KPN-er betreur ik deze ontwikkeling, het lijkt nu of de hele verzelfstandiging en vercommercialisering van PTT naar KPN ons in Nederland uiteindelijk weinig op heeft geleverd.
PS 35 jaar bij PTT/KPN/SNT en weer KPN in zowel techniek, marketing en strategie/Business Development actief geweest
Na heel wat ervaring met instabiele netwerken ben ik uiteindelijk bij xs4all uitgekomen.
Waar ik ziggo prees om de televisie support en kwaliteit prijs ik xs4all voor haar internet en netwerk stabitiet. Wel een stap terug in de tijd met een setup box. Dat had ik bij Ziggo niet nodig. Ik kon alle faciliteiten van mijn tv gebruiken waarbij mijn tv in mijn netwerk zat en via de app alles bedienbaar was.
Met de setup box van kpn is mijn tv nog slechts een dure monitor geworden. 🙁
Op internet geen uitval, wat moet werken werkt bij Xs4all! Nagenoeg altijd.
Geen blokkades in routers en modems, gewoon open, behalve dat wat van kpn geleverd werd.
Ik hoop oprecht op een doorstart, los van Kpn. Eerst een bedrijf binnen halen en daarna stuk slaan ipv weer terug te geven als ze het zelf niet meer willen. Wat een bedrijf zeg dat KPN. Misbruik van de overheidspositie die ze ooit hebben mogen opbouwen.
Het liefst zou ik een combi van tv met interactieve ci+ zoals ziggo en internet via glas met de stabitiet van xs4all zien.
Ik zou er dan niet lang over na hoeven denken bij wie ik zou zitten!
Xs4all, spin out, hoe sneller hoe liever.
Des te eerder kan ik weg bij dit KPN.
Ik merk dat de helpdesk meer afstandelijk wordt. De warmte van XS4ALL begint te verdwijnen. Zoals bij KPN is
J.S. schreef op 27 september 2019:
Bij de overname werd de XS4ALL klanten, hand op het hart, beloofd dat XS4ALL een grote mate van zelfstandigheid zou behouden in de toekomst.
Dat geeft gelijk de betrouwbaarheid aan van KPN.
Het was een belofte, daar moeten ze zich m.i. aan houden.
Ik kreeg destijds internet via XS4ALL toen het nog een hackerskluppie was, met Rob Gongrijp als een van de oprichters. Ik las ook het tijdschrift(je) Hacktic (heb ze allemaal nog).
KPN wist in die tijd niet eens DAT er internet was, en ook niet WAT het was….
Nadat KPN XS4ALL ‘opkocht’ (inlijfde…) kon XS4ALL onder de KPN paraplu zijn gang gaan, en daardoor uitgroeien tot iets heel moois.
Echter, de belabberde kwaliteit van de KPN diensten begonnen hoe langer hoe meer schril af te steken tegen de ‘First Class Internet’ kwaliteit van XS4ALL, en vooral het support.
Om een lang verhaal kort te maken:
Maximo Ibarra, de in september 2019 vertrokken CEO van KPN (een ‘colombiaanse italiaan’) is in 2017 bij KPN CEO geworden, en onder zijn leiding is het ‘afkappen’ van merken als XS4ALL en Telfort geinitieerd.
Pikant detail is, dat 24.000 internetklanten ‘de plaat poetsten’ nadat ze hoorden dat Telfort werd ‘ge-killed’.
Het gaat die CEO’s en onderknuppels slechts om wat het zooitje onder de streep oplevert (winsten), maar wat de klant wil komt pas helemaal onderaan de lijst van prio’s.
ZE wilden er gewoon EEN uniekaas merk van maken, en ik vrees dat dat gaat lukken.