Infor, een Amerikaanse leverancier van branchespecifieke applicaties, maakt zijn platform voor kunstmatige intelligentie (ai) beschikbaar. Het platform draagt de naam Infor Coleman AI en beschikt over diverse machine learning (ml)-templates die gebruikers kunnen afstemmen op hun eigen wensen. Op die manier moet een ai-project binnen zes weken realiseren worden. Dat maakte Rick Rider, directeur productbeheer, bekend tijdens de gebruikersconferentie Inforum in New Orleans.
Infor zegt dat weinig ai-projecten verder komen dan de testfase. Om bedrijven te helpen een ai-project daadwerkelijk te implementeren, komt het met het zogeheten Coleman AI Platform. Op dit platform biedt de erp-leverancier templates die gebouwd zijn op basis van branchespecifieke data. Denk aan machine learning om bedrijfsprocessen, zoals voorraadbeheer, transportroutering en voorspellend onderhoud, te verbeteren.
Het platform is bedoeld voor niet-technische gebruikers die zonder specifieke ai-vaardigheden de ai-modellen kunnen ontwikkelen. Zo worden de templates visueel weergegeven, waardoor gebruikers een model kunnen opstellen, begrijpen, trainen en in gebruik nemen.
Maatwerk
‘We bieden templates die klanten vervolgens naar eigen wens moeten aanpassen’, vertelt Rick Rider, directeur productbeheer bij Infor. ‘Elke klant moet zijn ai-model personaliseren door hier eigen data en ervaringen aan toe te voegen. Dit maatwerk moet gebruikers helpen om concurrentievoordeel op te doen.’
Rider benadrukt dat het implementatieproces van nieuwe ai-projecten via het platform snel en eenvoudig moet gebeuren. ‘Momenteel duurt het minimaal een jaar voordat ai-projecten geïmplementeerd worden. Via het AI Platform moet dit in maximaal zes weken gerealiseerd kunnen zijn. Hiermee kunnen klanten kunstmatige intelligentie op schaal implementeren.’ Dit is naar eigen zeggen mogelijk omdat Infor integratie biedt met zowel eigen producten als producten en technologieën van derden.
Intelligentie
Infor zet met de introductie van Colemen weer een volgende stap in zijn bedrijfsstrategie. ‘De eerste fase was het bouwen van cloudsuites voor specifieke branches, waarbij diverse apps op één platform worden samengebracht en waarbij de gebruikerservaring overal hetzelfde is’, legt Rider uit.
‘De volgende fase is het creëren van productiviteit. Dit doen we door alle data uit diverse bronnen – van Infor-producten, de cloud of van derde partijen – samen te brengen in onze zogeheten Data Lake. Met het AI Platform maken we een start naar de derde fase, waarin intelligentie centraal staat.’ Hiermee bedoelt Rider dat klanten toegang krijgen tot alle data, hier inzichten mee opdoen en deze gebruiken om bedrijfsbeslissingen te maken.
2020: rpa
Rider blikt ook alvast vooruit en vertelt wat we volgend jaar van Infor op ai-gebied kunnen verwachten. ‘In 2018 kondigden we de digitale assistent aan. Dit jaar brengen we het ai-platform op de markt. In 2020 bieden we onze klanten robotgestuurde procesautomatisering (robotic process automation, rpa).