Bij bedrijven in het EMEA-gebied groeit een kloof tussen het vertrouwen in de kwáliteit van de fraudepreventie en de realiteit van die preventie. Inmiddels geldt fraudepreventie als een topprioriteit voor de overgrote meerderheid van die bedrijven.
Dit blijkt uit onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van Experian. Aan de studie werkten meer dan negenhonderd beslissers bij bedrijven mee, die verantwoordelijk zijn voor of invloed hebben op de fraude- en risicostrategie.
Herman Peeters, senior global consultant bij Experian, verheldert: ‘Er is een duidelijke kloof tussen het vertrouwen dat bedrijven hebben in hun vermogen om fraude te voorkomen én hun vaardigheden in de praktijk.’
Peeters noemt het veelbelovend om te zien hoeveel bedrijven zich realiseren dat het verbeteren van de preventie en opsporing van fraude een topprioriteit moet zijn. ‘Technologie is hierbij een belangrijke factor. Net als veel van onze klanten is meer dan de helft van alle ondervraagde bedrijven bereid om ai-oplossingen te implementeren om fraude sneller en effectiever op te sporen en te voorkomen.’
Nederland
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat twee op de vijf ondervraagden in Nederland zegt dat fraude binnen de eigen organisatie wordt geëvalueerd en begrepen. Verder beweert een derde dat het duidelijk gedefinieerd, gemeten of onderbouwd is door automatisering. Slechts een op de zeven (15 procent) vindt dat het vermogen om fraude te voorkomen, echt optimaal is.
Uit de studie blijkt verder dat gegevensdiefstal, de overname van een account en identiteitsdiefstal de meest voorkomende soorten aanvallen in Nederland zijn. Dit komt overeen met de algehele trend binnen de EMEA-regio.
Waar voorheen bedrijven de directe financiële gevolgen van fraude beschouwden als de grootste impact op hun bedrijf, blijkt dat nu het verlies van klanten te zijn. Het illustreert waarom veel bedrijfsleiders inzien dat fraudepreventie prioriteit moet krijgen en dat het risicobeheer beter moet worden geoptimaliseerd.
De sleutel tot het verbeteren van het fraudebeheer voor bedrijven in de hele EMEA-regio ligt in het duidelijk definiëren, begrijpen en effectief beheren van het fraudebeheer, meent Peeters. ‘Degenen die dit doen, zullen zichzelf en hun klanten kunnen beschermen tegen de fraudeurs en tegelijkertijd hun commerciële reputatie beschermen’, aldus Peeters.
Over het rapport
Het EMEA Fraud Report 2019 is gebaseerd op de vierde jaarlijkse studie die Forrester Consulting in opdracht van Experian heeft uitgevoerd. Het onderzoekt de aanpak van fraudebeheer door bedrijven, met inbegrip van nieuwe trends, de impact van fraude, belangrijke investeringen, cruciale vaardigheden voor fraudebeheer en het vertrouwen dat bedrijven in de aanpak ervan hebben. Het rapport gaat dieper in op de belangrijkste drijfveren, pijnpunten en innovaties die in de hele regio spelen.
Experian, opdrachtgever tot het rapport, is een wereldwijde leverancier van informatiediensten. Het bedrijf telt 16.500 medewerkers in 39 landen.