Schiphol start een pilot om zijn reizigers te informeren over de ideale aankomsttijd op de luchtvaarthaven om zo snel mogelijk door de securitycontrole te gaan. Hiervoor voorspelt het de wachttijden van de securitycontrole in vertrekhal 1 en verwerkt dit in een persoonlijke reisschema voor reizigers. De proef loopt tot begin oktober dit jaar.
Bij een selectie aan vluchten van vertrekhal 1 wordt de reiziger op de website van Schiphol geadviseerd over het ideale tijdstip om de securitycontrole te passeren en hoelang de wachttijd op dat moment is. Dit is onderdeel van het algemene reisschema, dat te vinden is bij de vluchtinformatie.
Schiphol heeft intern een datamodel ontwikkeld dat gebruikmaakt van historische data en verwachte passagiersaantallen. Op basis van deze data voorspelt het de wachttijden bij de securitycontrole. De luchthaven laat weten dat de proef bewust bij een select aantal vluchten wordt uitgevoerd, zodat het de impact van deze functionaliteit kan meten en vergelijken met vluchten waar deze voorspellingen niet worden gedaan.
Het reisadvies wordt op de website getoond wanneer de gate bekend is. Vanaf twee uur voor het geplande vertrek van de vlucht wordt dezelfde informatie over wachttijden ook getoond op de fysieke borden bij de securitycontrole op de luchthaven.
De pilot loopt tot begin oktober. Daarna wordt bekeken hoe het datamodel verder is te optimaliseren en toe te passen, onder andere voor de andere vertrekfilters op Schiphol.