De directeur van Xs4all heeft definitief besloten de integratie van Xs4all in KPN door te laten gaan. Hiermee negeert het management het advies van zijn ondernemingsraad (or). Dat voorziet dat de integratie desastreuze gevolgen voor KPN kan hebben. De raad heeft nu een maand de tijd om in hoger beroep te gaan.
De or heeft op 31 augustus een ruim zestig pagina’s tellend advies verstuurd met bezwaren voor de integratie met KPN. Zo schrijft de raad dat de integratie met KPN desastreuze gevolgen heeft voor KPN. Xs4all-klanten willen niet overstappen naar KPN en kiezen voor een andere provider, met als resultaat een enorm klantverlies bij KPN.
De directeur van Xs4all heeft nu alle punten uit de adviesaanvraag afgewezen en zet de integratie door. Hij moet nu een maand wachten met de uitvoering van zijn besluit. In deze periode kan de raad beslissen of het tegen het besluit in beroep gaat .
‘De argumentatie van het besluit is vanochtend ontvangen. Ons gegeven advies is duidelijk, dit lijkt een onverantwoord besluit en kan voor de gehele KPN-groep slecht uitpakken. We zullen de argumenten van de bestuurder tot ons nemen en bepalen wat onze vervolgstappen zullen zijn. Op dit moment sluiten we niets uit.’ aldus Daan Willems van de ondernemingsraad.
In lijn met strategie
KPN laat in een reactie weten dat de integratie van Xs4all volgt uit de ontwikkelingen in de markt en de wensen van de klant. Bovendien past dit in de strategie van het bedrijf. ‘Het is een intensief traject geweest met uitvoerige inhoudelijke discussies. Daarbij was vanuit de kant van het management van Xs4all begrip voor de emoties over het voornemen. Maar alles zorgvuldig afwegende, zijn wij tot de conclusie gekomen dat samenvoegen in het belang is van klanten, medewerkers, Xs4all en KPN’, aldus Jörg Kramer, algemeen directeur Xs4all, en Wouter Stammeijer, hoofd Strategie van KPN.
De organisatie zegt dat het management van Xs4all en de ondernemingsraad van Xs4all een volledig adviestraject doorlopen conform de Wet op de ondernemingsraden. ‘De or van Xs4all is door het management in alle openheid en in het allereerste stadium betrokken bij de voorbereidingen en het gehele advies- en besluitvormingstraject. Daarbij zijn vier scenario’s afgewogen op basis van vooraf gezamenlijk bepaalde criteria. Het management van Xs4all en de ondernemingsraad hebben twee van deze vier scenario’s doorgerekend, met interne en externe experts. De vervolgens extern gevalideerde vergelijking bevestigt het integratiebesluit’, aldus KPN.
Xs4all en KPN zullen klanten van Xs4all pas over laten gaan als KPN een vergelijkbaar of betere dienstverlening kan bieden. Dat zal naar verwachting op z’n vroegst in de tweede helft van 2020 zijn.