T-Systems stelde onlangs Erik Veldhuizen aan als vicepresident sales bij T-Systems Nederland. Het bedrijf geeft aan de komende jaren verder te willen innoveren door te investeren in klantgerichtheid en portfoliomanagement. Maar ook: klanten en werknemers centraal te stellen. Veldhuizen krijgt hier een leidende rol in.
De functie bij T-Systems is nieuw. Vind je dit een voor- of een nadeel?
‘Voorheen was het management van onze bestaande klanten en nieuwe business gescheiden. Dat was geen optimale situatie. Nu hebben we één team en kunnen we talenten van onze mensen nog effectiever inzetten. We willen onze klantenfocus verder versterken. Dat is hard werken, maar geeft ook veel energie.’
Tot voor kort werkte je voor multinational AkzoNobel, waar je verantwoordelijk was voor de verdere professionalisering en klantgerichtheid van de wereldwijde sales- en serviceorganisatie. Is je ervaring uit deze periode toe te passen in je huidige functie?
‘Net als bij AkzoNobel heeft T-systems veel technische georiënteerde producten en services. De uitdaging hier is om onze klant niet alleen met technische features te benaderen maar om ook bewezen toegevoegde waarde voor onze klanten te creëren. Hiervoor moeten we scherp inzicht hebben in hun business en strategie. Alleen dan kunnen we ze middels onze digitale oplossingen helpen bij het versnellen van hun groei, kostenbeheersing en kwaliteitsverbetering. Mijn ervaring met dit soort veranderingen komt hierbij goed van pas.’
Je noemt jezelf een initiator/motivator en een ‘business improver’. Kun je dit toelichten?
‘Ik heb een gezonde dosis energie, ben praktisch en resultaatgericht. Daarnaast neem ik mensen graag mee in het oplossen van vraagstukken. Mensen onderdeel laten uitmaken van de oplossing zorgt voor betrokkenheid en motivatie.’
In 2017 werkte je aan ‘building high performance teams’. Wat uit dit programma pas je toe in je huidige baan?
‘Ik was deel van een senior managementteam en we wilden succesvoller functioneren. Met behulp van deze aanpak bepaalden we wat onze rol was en hoe je veel effectiever kan bijdragen en communiceren als teamlid. Ook binnen T-Systems werken we veel in teams en kan ik deze ervaring gebruiken.’
Wie is je grote voorbeeld?
‘Herman Wijffels, oud-topman van de Rabobank en SER. Een zeer natuurlijk en betrokken leider die tussen de mensen staat en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft.’
Wat doe je over vijf jaar of waar zien we je terug?
‘Inmiddels zie ik dat dit soort rollen bij mij past. Ik zie mezelf daarom ook over vijf jaar in een soortgelijke rol presteren, en op dit moment uiteraard het liefst bij T-Systems. Ik houd echter ook van de dynamiek van deze wereld en gelukkig heb ik geen glazen bol: wie weet wat de toekomst brengt?’