ABN Amro Digital Impact Fund is een van de vijf nieuwe investeerders in Trifacta. Dit Amerikaanse bedrijf ontwikkelde een tool voor het opschonen, structureren en verrijken van data. De tool koppelt met de grote cloudaanbieders en vereenvoudigt de inzet van kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml).
De investering van ABN Amro, waarvan de grootte niet is bekendgemaakt, vormt deel van een financieringsronde van honderd miljoen dollar. Trifacta haalt dit bedrag grotendeels op bij vijf nieuwe investeerders, waaronder ABN Amro, NTT Docomo en BMW. Ook de eerdere aandeelhouders leggen nieuw kapitaal in. Onder meer Google en Infosys hadden al een belang in Trifacta.
Met het verse kapitaal verwacht het databedrijf uit San Francisco zijn platform verder te ontwikkelen en internationaal op de kaart te zetten. Het partnerschap met ABN Amro moet ervoor zorgen dat de tool opgeld gaat doen in de financiële wereld, zoals BMW dat gaat proberen in de automotive sector. Op de site van Trifacta staat overigens al een indrukwekkende lijst van klanten, onder meer in de telecom-, banken- en elektronicawereld.
Datastrategie
‘Trifacta maakt het mogelijk maakt om ruwe data snel en goedkoop te verfijnen’, meldt Marcel Kramer, die bij ABN Amro het data-engineering-team leidt. ‘Hiermee scheppen we een bedrijfscultuur waarin we met de gezamenlijke inzet van data nieuwe waarde kunnen toevoegen.’ Volgens hem zoekt ABN Amro, als onderdeel van zijn datastrategie, naar manieren om data slimmer op te schonen en gebruiksklaar te maken.
Het Digital Impact Fund (DIF) is een onderdeel van ABN Amro dat investeert in innovatieve bedrijven die zich bezighouden met digitalisering van financiële producten en diensten. Trifacta is de negende investering van het fonds, dat vijftig miljoen euro in portefeuille heeft.