De directies van KPN en dochteronderneming Xs4all nemen in een reactie afstand van de brief van de bezwarenbrief die de ondernemingsraad (or) van de internetaanbieder begin vorige maand verstuurde. Het management vindt de bezwaren ongegrond en de brief niet in het belang van KPN, Xs4all, medewerkers en klanten.
De or van Xs4all vreest vooral dat de integratie met KPN desastreuze gevolgen heeft voor de organisatie. Xs4all-klanten willen niet overstappen naar KPN en kiezen voor een andere provider, met als resultaat een enorm klantverlies bij KPN. De or schreef over zijn bezwaren begin augustus een brief; vorige week gaf het nog een negatieve reactie op de adviesaanvraag van de bestuurder van Xs4all. Zij overweegt een enquêteprocedure bij de Ondernemingskamer aan te spannen.
Geen wanbeleid
Eerder al gaven het management van KPN en Xs4all aan de houding van de or te betreuren, in het bijzonder het dreigen met een enquête. Nu ligt er een officiële reactie op de bezwarenbrief van de or. Het management noemt alle bezwaren ongegrond.
Want, zo luidt de argumentatie: ‘In de afgelopen 21 jaar heeft Xs4all als onderdeel van KPN een onderscheidende positie in de telecommarkt en binnen de KPN-groep in kunnen nemen. Xs4all kreeg ruimte voor eigen innovaties en initiatieven en tegelijkertijd kon het bedrijf gebruik maken van de schaalvoordelen van KPN, onder andere centrale inkoop, financiële administratie, onderzoek en het tv-product. KPN heeft daarbij steeds gehandeld conform de afspraken die met Xs4all zijn gemaakt. KPN is het dan ook niet eens met de mening van de or dat Xs4all is verwaarloosd of gemarginaliseerd. Het beleid is er altijd op gericht geweest bij te dragen aan het succes van zowel Xs4all als KPN.
Ook is het medezeggenschaps- en besluitvormingstraject ten aanzien van de voorgenomen integratie van Xs4all in KPN uitvoerig en zeer zorgvuldig. Van gegronde redenen om aan een juist beleid te twijfelen is geen sprake, laat staan van wanbeleid, aldus het management. Hoewel er dus geen millimeter wordt bewogen, stellen de beide besturen dat zij ‘zich volledig blijven inzetten om dit samen met de OR op te lossen.’
Op een soortgelijke wijze werd ik als consument verplicht om over te stappen van glasvezel leverancier OnsNet naar KPN na een overname Waar ik al meer dan 10 jaar zonder enig probleem klant was.
KPN beloofde dat het even duur zou blijven en dezelfde kwaliteit zou bieden…
in het eerste half jaar had ik verschillende storingen te pakken, zowel op internet als televisie. Bandbreedte bleek toch een stuk minder te zijn waar ze niets aan konden doen omdat het ‘het wel goed uitziet vanuit hun kant’.
..en als klap op de vuurpijl kreeg ik in het tweede half jaar een mededeling dat het pakket 20% duurder zou worden vanwege “het verbeteren van diensten en kwaliteit”…Ben toen heel snel overgestapt en uit het niets boden ze allerlei mega kortingen aan…Dit blijkt overigens standaard te zijn als je dreigt weg te gaan.Gebruikers worden niet blij met dit soort overnames en ongewenste verplichtingen en ik ben nu een gelukkige gebruiker van een concurrent van de KPN.