TomTom integreert zijn navigatietechnologie met het Microsoft Connected Vehicle Platform. Navigatiegebruik en diagnostische data kunnen hierdoor vanuit voertuigen naar Microsoft Azure worden verzonden. Vanuit die cloud-omgeving kunnen autofabrikanten de gegevens aanwenden om inzichten te genereren.
TomTom meldt dat de zogenoemde ‘locatie-intelligentie’, die ook verkeersinformatie en hd-kaartdiensten omvat, is te gebruiken in voertuigen voor navigatie-apps en om autonoom rijden te ondersteunen.
Cees van Dok, chief product officer bij TomTom: ‘Onze integratie met het Microsoft Connected Vehicle Platform betekent dat autofabrikanten eenvoudig toegang krijgen tot nauwkeurige en betrouwbare gegevens over navigatie- en rijgedrag, uiteraard met inachtneming van de privacy-principes.’
De gegevens zijn bijvoorbeeld in te zetten om de actieradius van een elektrisch voertuig nauwkeuriger te voorspellen op basis van het rijgedrag en de geplande route. Ook is dan te bepalen welk connectiviteitspakket voor online-navigatie het geschiktst is voor een bestuurder, stelt Van Dok.
In december 2016 stelde TomTom zijn locatiegebaseerde diensten beschikbaar op Azure. Nu volgt dus een koppeling voor het delen van data met het Microsoft Connecterd Vehicle-platfom dat eveneens gebaseerd is op Azure. In februari van dit jaar kondigden de twee bedrijven aan dat TomTom is gekozen tot de locatiedataleverancier voor kaartdiensten voor Microsoft-oplossingen, Het gaat om kaarten (Azure Maps), locatie- en kaartdiensten in zoekmachine Bing en kaartdata voor virtuele assistent Cortana. Ook zijn navigatietoepassingen te koppelen aan Windows en toekomstige diensten.
Autonoom testvoertuig
De aankondiging van de koppeling van TomToms navigatietechnologie met het Microsoft Connected Vehicle Platform (Azure) volgt op het nieuws dat TomTom de weg opgaat met een autonoom testvoertuig (zie onderstaande video). Dat maakte de navigatiespecialist bekend tijdens de internationale autobeurs IAA die nu in Frankfurt plaatsheeft. De aangepaste Volvo is in twee jaar tijd ontworpen en op maat gemaakt, met als doel om TomToms autonome rij-technologieën te testen en verbeteren. Het gaat om high definition (hd)-kaarten, zogenoemde Roadagrams (gedetailleerde weergaven van het wegdek), en gestreamde locatiediensten op basis van navigatiedata.
Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden bij TomTom: ‘Een eigen autonoom voertuig is een belangrijk voordeel bij het ontwikkelen van de technologie die nodig is voor veilig en comfortabel autonoom rijden. We kunnen onze kaarttechnologie nu continu testen op de weg en daarnaast inzicht verkrijgen in hoe deze in verschillende omstandigheden presteert. Deze inzichten kunnen we vervolgens direct verwerken in het door ai-gestuurde ontwikkelingsproces van onze kaarten.’
De auto beschikt over een 360-gradenbeeld. Acht laserscanners zijn daarvoor ingebouwd in de voor-, zij- en achterkant van het voertuig, evenals stereocamera’s en zes radars voor en achter. Daarnaast zijn er gps en krachtige mobiele antennes geïnstalleerd. Met dit beeld telt het voertuig vast waar het zich precies bevindt. De data van deze sensoren worden verwerkt door de krachtige on-board-computer en vergeleken met de hd-kaart, licht het bedrijf toe.
Autonoom rijden
Die hd-kaart biedt een nauwkeurige en gedetailleerde weergave van de weg, inclusief het aantal rijstroken, markering op de weg, rijstrookgeometrie en verkeersborden, met een nauwkeurigheid tot op enkele centimeters. Het stelt geautomatiseerde voertuigen in staat om de exacte locatie op de weg te bepalen, een gedetailleerd model van de omgeving te bouwen met behulp van de voertuigsensoren en de weg naar de bestemming te plannen. De hd-kaart werd in februari 2019 tijdens de autosalon van Genève getoond. TomTom heeft overeenkomsten met verschillende autofabrikanten voor de levering van hd-kaarten. Die omvatten inmiddels kaarten van Europa, de VS en Azië.
Strijbosch vervolgt: ‘Voor veel autofabrikanten die wereldwijd geautomatiseerde rij-systemen willen introduceren, zijn wij een voor de hand liggende keuze. Nu we onze autonome rij-technologieën in ons eigen autonome voertuig kunnen testen, demonstreren en perfectioneren, kunnen we de kwaliteit van ons aanbod verder verhogen.’