Veel bedrijfsprocessen staan of vallen bij het kunnen volgen van gebruikers. Inmiddels is het kat-en-muis-spelletje al sinds het begin van de jaren 0 aan de gang. Eerst in de Mozilla Suite, daarna in Firefox, Opera en met behulp van vele add-ons in andere browsers, zoals de vele Chromium-gebaseerde systemen die rondwaren. Hoe volgt u uw klanten nog?
Of het nou om klanten gaat, om conversies, om clicks, om reclamegelden, om wat dan ook. Hij die kan meten, wint. Datamining is al lang geen vies woord meer en iedereen doet het. De meest idiote conversies in de laagste procentjes worden als belangrijk gezien (al weten we of zouden we inmiddels moeten weten dat al die statistieken vaak ook grote quatsch zijn).
Toch bestaan hele bedrijven bij gratie van. Nou ja, dat hoeven we u niet te vertellen. Maar inmiddels blokkeert ook de argeloze internetgebruiker steeds meer dingen automatisch. Zo gaat de nieuwste versie in het publiek beschikbare release-kanaal voortaan standaard cookies van derde partijen blokkeren. Ook de voorheen optionele, strikte instellingen voor fingerprinting worden standaard.
Hoe dwarsboomt u deze drammerige browserbouwers?
Ik ben blij dat firefox zoveel blokkeert De browserbouwers zijn “drammerig”. De reklame industrie heeft volkomen lak aan de gebruikers, het loopt inmiddels de spuigaten uit. In mijn postbus met nee-nee-sticker vindt ik 10 cm waarvan minder als 1 cm aan echt goed materiaal over blijft, de rest is reklame-afval. Echt goed voor het milieu.
Jan van Leeuwen heeft wel een punt.
Al die hard copy reclame folders die we in de brievenbus vinden lijken noodzakelijk, maar zijn volgens mij heel erg slecht besteed reclame budget! Er beland gewoon teveel ongeopend op de oud papierhoop… en is niet meer van deze tijd…!
Digitale reclame is helemaal een monster aan het worden , en je kunt niet anders dan kiezen voor een browser die “volg mij niet”en SPAM me zeker niet hoog in het vaandel heeft staan!
@Jan en Ron:
Mja – maar hebben we daar niet allemaal (in meerdere of mindere mate) aan bijgedragen?
Want “Internet” equals “gratis”? Al dan niet legaal? Of dan toch in ieder geval “veel-voor-weinig”?
En niet te vergeten de welbekende rat-races zoals “meer-meer-meer” en “nieuwste-model”?
Terug on-topic:
Browsers is een ding – ooit eens de group policies afgestruind van Windows en Office?
Met allemaal hun telemetrie dingetjes?
@Krijn:
Ik dwarsboom de browserbouwers (in ieder geval Firefox en Safari) niet! Ik ben blij met alle stappen die ze ondernemen om mij iets minder publiek over het internet te laten surfen. Ik ben het deels met Jan eens, de browserbouwers zijn niet drammerig. Maar het is niet de reclame-industrie die dramt, het zijn de dataverzamelaars en de internetcriminelen die de bedreiging vormen.
@Will:
Commerciële tv is gratis: je betaalt er direct niks voor (dus geen kijk- en luistergeld, wat voor de publieke omroep gewoon via de belasting gaat), je betaalt indirect, omdat je naar reclame moet kijken.
Internet zit vol met reclame. Je kunt bijna geen site vinden waar je niet met reclame, advertorials, sponsored content en andere dingen die de eigenaar van de site geld opleveren.
Het is dus niet zo gek dat veel mensen denken dat gratis ook echt gratis is, en dat de kosten door de adverteerders worden opgebracht.
Echter, reclame is maar een deel van het verhaal. Het opbouwen van persoonlijke gebruikersprofielen, daar gaat het om, die zijn geld waard. Onzichtbare Facebook tracking pixels, Google Ads reclames die je op bijna alle sites vindt, zoeken met Google, navigeren met Google Maps, de gebruiksgegevens die Chrome naar moederbedrijf Google / Alphabet terugstuurt, …
Om mijn privacy te beschermen, gebruik ik al bijna 15 jaar geen Microsoft producten, dat bevalt prima.
Daarnaast gebruik ik meerdere internet browsers, als Brave, Chromium, Falkon, FireFox, Google Chrome, Iridium, Midori, Min, Opera (3 versies), Pale Moon en Web.
Wat ik ook regelmatig doe, is de hele map waar een browser alles bewaart, verwijderen, zodat er van de geschiedenis en koekjes niets over is.
Al deze browsers hebben add-ons wanneer een bepaalde functie niet standaard is ingebouwd.
Er zijn dus vele wegen die naar Rome leiden……..
Geen Google-analytics maar Matomo
Geen Google-maps maar OSM
Geen Google-zoeken maar Swisscows of Startpage
Geen Windows maar Linux
etc.
etc.
Je kunt zelf ook betere keuzes maken.
En in Firefox Noscript, PrivacyBadger, uMatrix etc.