De overheid is een 'rij Mono'-campagne gestart, speciaal gericht op werkgevers. Ruim één op de drie werkgevers in ons land heeft geen regels voor de medewerkers over het smartphonegebruik in de auto. Dit vind ik niet eens zo onlogisch want dit geldt, denk ik, ook voor alcoholgebruik tijdens het rijden, het elektrisch scheren met 130 kilometer per uur op de linkerbaan en het onbeperkt eten van autodrop.
Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen blijkt dat bij 35 procent van de bedrijven van collega’s wordt verwacht dat ze binnen een halfuur reageren op een berichtje, ook in de auto. Wat zijn dat voor bedrijven? Over welke branche hebben we het dan dat je afhankelijk bent van een lullig berichtje met drie smileys en een spierbal emoticon? Dan heb je toch gewoon je werkproces verkeerd in gesteld. Als het echt zo belangrijk is om te reageren, zet even je wagen aan de kant, bel je vrouw dat je later thuiskomt en reageer dan op het berichtje. En doe er dan ook nog even een flauw gifje bij want dat vinden je collega’s leuk.
Afpakken
Hoe deden dit soort bedrijven dit vroeger? Stoppen bij elke benzinepomp met een telefooncel? Via de praatpaal van de ANWB vragen of ze even een berichtje willen doorgeven? Of reed je dan weg van je bedrijf en kwam je ’s avonds thuis en dan was het bedrijf failliet omdat jij niet had gereageerd op een fax.
Maar we blijven maar stug onze smartphone in de auto gebruiken. Het argument ‘of moeten er eerst doden vallen?’ is niet meer aan de orde want die zijn er allang gevallen. Er is maar één ding wat echt helpt en dat is straffen. En misschien wel met de zwaarste straf die ik thuis aan mijn kinderen ook wel eens uitdeel. Gewoon de mobiel afpakken.
Binnen een half uur reageren?
Je laat je bijna vrijwillig opnemen in de psychiatrie, daar is alles normaler.
Voor straf telefoon afpakken? Wat is dat voor miezerig strafje. Die hebben ze net als hun leaseauto binnen een half uur vervangen. Laat ze voor straf een dagje meedraaien bij een mortuarium. Of nee, daar is niet voldoende plek voor al die gasten die in hun moordwapen met 120 km/uur afgeleid worden door hun mobiel. Geen straf is hoog genoeg denk ik. Het is niet iets dat de werkgever moet doen, de automobilist is verantwoordelijk. En ik hoop het nooit mee te maken dat iemand die afgeleid wordt door een mobiel één van mijn kinderen dood rijdt.
Lease maatschappijen kunnen ook acties opzetten met leveranciers van car kits om met dikke kortingen car kits in auto’s te laten zetten. Staat sjiek op de reclame uitingen.
Als je dan nog met je telefoon gaat klooien in de auto mag je die €320 zelf aftikken.
De politie heeft het druk. Controle kan alleen als het geautomatiseerd kan zoals snelheid en parkeren.
Bovendien doet een boete de hardnekkige (zakelijke) overtreders niet zo veel.
Dus om effect te bekeuren zit er weinig anders op dan overtreders oppakken, opsluiten en (pas) de volgende dag door een stagiair of uitzendkracht laten registreren en bekeuren.
De auto kan zolang op een centraal gelegen parkeerplaats bij de Eemshaven staan.
De meeste autoradio’s hebben tegenwoordig Bluetooth waarmee je verbinding met je telefoon kunt maken.
Alle telefoons hebben tegenwoordig de mogelijkheid om notificaties uit te zetten als deze verbonden is met een autoradio.
Telefoneren kan hands free, andere (tekst) berichten worden geblokkeerd. Dat zou de standaard moeten zijn, tijdens het rijden mogen werkgevers en klanten niks meer dan dat verwachten, en bestuurders zouden niet anders moeten willen.