De ondernemingsraad van Xs4all vreest dat de integratie met KPN desastreuze gevolgen heeft voor de organisatie. Xs4all-klanten willen niet overstappen naar KPN en kiezen voor een andere provider, met als resultaat een enorm klantverlies bij KPN. Dat schrijft de raad in een reactie op de adviesaanvraag van de bestuurder van Xs4all.
De ondernemingsraad ontving begin juni een zestig pagina’s tellende adviesaanvraag van het bestuur van Xs4all. Hierin wordt door de bestuurder voorgesteld om het bedrijf en het merk Xs4all op te heffen en per direct volledig te integreren in KPN. De raad geeft op 31 augustus reactie op de aanvraag en adviseert om de voorgestelde plannen van tafel te halen.
De ondernemingsraad geeft meerdere redenen om de integratie niet door te voeren. Een argument is de onzekerheden voor klanten. Daan Willems van de raad wijst erop dat de klanten van Xs4all zich zeer prominent hebben uitgesproken: ‘Een petitie tegen de opheffing is meer dan 53.000 maal ondertekend. Velen geven aan niet naar KPN te willen overstappen. Wij vrezen dat veel klanten van Xs4all de gang naar een andere provider maken als het bedrijf KPN wordt. Dat zou desastreus zijn voor KPN.’
In het verleden is met KPN afgesproken dat de klant leidraad moet zijn voor de strategie van Xs4all en dat wanneer Xs4all integreert met KPN, er niks voor de klant verandert. De ordernemingsraad van Xs4all denkt daar anders over. Willems: ‘Deze belofte gaan ze niet waarmaken. In het huidige plan zijn er wel degelijk onderdelen die niet worden meegenomen. Wij willen eerlijk zijn tegen onze klanten. Onze verwachting is dat er weinig overblijft van de kern van Xs4all.’
Ook brengt de integratie onzekerheden voor de medewerkers mee. ‘De plannen van KPN zijn onvolledig, gehaast en rommelig. We hebben enkel een indicatie voor de eerste zes maanden, daarna is het onduidelijk wat er met de medewerkers gaat gebeuren.’ Bovendien valt de kleinschaligheid van het bedrijf niet te integreren.
Slechte businesscase
Een ander bezwaar tegen de integratie van Xs4all in KPN, is dat de businesscase ‘geheel negatief’ kan uitvallen. ‘Wij willen de businesscase van KPN graag onafhankelijk laten onderzoeken, maar KPN werkt dit tegen’, zegt Willems. De raad heeft volgens hem enkel ruimte gekregen voor een verkennend onderzoek op de businesscase, dat werd uitgevoerd door Finext. ‘Hier zijn direct ernstige gebreken gevonden, maar wij krijgen van KPN niet de ruimte om het onderzoek voort te zetten.’
Bovendien ziet de ondernemingsraad geen goede reden ziet om Xs4all op te heffen. ‘Xs4all is kerngezond, maakt veel winst en heeft enorm veel potentie. Privacy en internetveiligheid zijn steeds vaker onderwerp van gesprek. Wij zien hier een belangrijke rol voor Xs4all in weggelegd.’
De ondernemingsraad van Xs4all heeft eind mei het onafhankelijke onderzoeks- en adviesbureau Stratix een alternatieve businesscase laten opstellen waarin Xs4all wél blijft bestaan. De raad betwijfelt of deze businesscase, ‘Xs4all in zijn kracht’ genaamd, voldoende is afgewogen tegen het integratieplan van KPN.
Rechter
De bestuurder van Xs4all zal het advies van de raad mee moeten wegen in het uiteindelijke besluit: ‘Wij zouden het onverantwoord vinden als de bestuurder zijn voorgenomen besluit alsnog gaat uitvoeren. Dat is voor niemand goed, niet voor Xs4all, KPN of voor onze klanten.’
Indien de bestuurder afwijkt van het advies van de ondernemingsraad, dient de bestuurder te onderbouwen waarom dat geschiedt. ‘De bestuurder moet zijn besluit goed beargumenteren en met feiten onze stellingen kunnen weerleggen.’
De raad kan binnen een maand na mededeling van het besluit in beroep gaan bij de Ondernemingskamer. Of dit realiteit wordt, is volgens Willems nog de vraag. ‘We maken eerst pas op de plaats en wachten het besluit van de bestuurder af. Het kan zijn dat hij besluit om terug naar de tekentafel te gaan. Mocht de huidige adviesaanvraag worden doorgevoerd, bestaat de mogelijkheid voor ons om naar de rechter te gaan. Of we dit gaan doen, is nog niet duidelijk.’
KPN laat in een reactie weten dat het management het advies van de ondernemingsraad betreurt. ‘KPN gaat het advies van de ondernemingsraad goed bestuderen. Vervolgens zal zij zorgvuldig een besluit voorbereiden. Het management van Xs4all hecht er veel waarde aan om het proces met de ondernemingsraad zorgvuldig te doorlopen, in het belang van medewerkers en de klanten van Xs4all. KPN zal klanten van Xs4all pas over te laten gaan als KPN een vergelijkbaar of betere dienstverlening kan bieden. Dat zal naar verwachting in de loop van 2020 zijn.’
Enquêtebrief
De ondernemingsraad voelde zich vorige maand nog genoodzaakt om het enquêterecht te gebruiken: ‘Wij hebben een enquêtebrief verstuurd vanwege het beleid van KPN richting Xs4all in de afgelopen jaren, waarvan deze adviesaanvraag het dieptepunt is. Technisch gezien lopen ze parallel en staan ze los van elkaar, maar ze hebben natuurlijk wel raakvlakken. De ondernemingsraad verwacht op korte termijn een reactie vanuit de bestuurder te ontvangen.’
Jammer dat KPN zo weinig om haar klanten geeft en alleen hijgerig naar de beurskoers en het korte termijn belang kijkt. Heel vele mensen – waaronder ikzelf – hebben destijds een bewuste keuze voor XS4ALL gemaakt (en dus bewust niet voor KPN gekozen). Doodzonde dat KPN haar zin wil doordrukken.
Ik krijg de indruk dat de KPN een zeer actieve vijfde colonne heeft. Maar goed, de directeur is alweer gesjeesd.
‘KPN laat in een reactie weten dat het management het advies van de ondernemingsraad betreurt.’
Is dat de letterlijke reactie? Dat zou vrij triest zijn, blijk geven van vooringenomenheid en arrogantie, en elke objectieve bestudering ervan bij voorbaat onmogelijk maken.
Of men het meent of niet, een normale reactie zou zijn dat men blij is met de betrokkenheid en inzet om het beste voor het bedrijf te willen en meer van dat soort dooddoeners.
KPN wil eigenlijk haar belabberde imago oppoetsen met Xs4all en daar het succes van op het ‘merk’ KPN laten afstralen. Dat lijkt me nu echter wel een beetje een gepasseerd station. Ze kunnen beter KPN naar de achtergrond manoeuvreren en het bedrijf naar buiten toe opsplitsen in diverse merknamen die dan de kans krijgen zich positief te onderscheiden. Een beetje zoals Achmea, waar tal van merknamen onder vallen.
KPN gaat koppig zijn en zijn poot stijf houden. Toegeven is een zwaktebod wat het aandeel teveel doet dalen en imago schade trekken ze wel weer recht met een reclame budget denken ze.