Pro Warehouse is niet een naam die bij veel Nederlandse ict’ers een bel doet rinkelen. Toch doet de Amsterdamse Apple-reseller niet onder voor andere leverancierspartners in de markt. En Pro Warehouse heeft zicht op groei, enorme groei, want het aandeel Apple-apparatuur in de zakelijk markt in Nederland is nog maar klein. ‘We kunnen eigenlijk alleen maar winnen.’
Pro Warehouse is dit jaar de hoofdsponsor van de Computable Awards 2019. Volgens sales- en marketingmanager Rowan Pijn een bewuste keuze om de naamsbekendheid in de zakelijke markt op te bouwen. ‘Daarnaast willen wij natuurlijk Apple voor de zakelijke markt promoten en Pro Warehouse neerzetten als dé zakelijke Apple-reseller van Nederland. Wij hebben alle kennis omtrent het Apple-ecosysteem in huis, waardoor we klanten op alle vlakken kunnen helpen. Ook met gemengde omgevingen van Apple en Windows.’
Keuze
Technologiekeuze wordt steeds belangrijker voor organisaties. Pijn: ‘We zien dat steeds meer organisaties medewerkers de keuze willen geven voor Mac op de werkplek. Dit om talent te werven en te behouden. De reden hiervoor is dat het talententekort lang niet zo hoog is geweest als nu.’
Pro Warehouse zet in op deze groei qua Apple-technologie. ‘Als organisatie zijn we de afgelopen jaren flink gegroeid, zo groeide ons team van engineers van drie naar negen personen en onze totale organisatie is gegroeid naar 31 werknemers’, vervolgt Pijn. ‘Daarnaast hebben we de Pro Academy opgezet. Hierin geven we technische trainingen voor organisaties die hulp nodig hebben om de it-afdeling van de benodigde kennis van Apple te voorzien. We hebben nu ruim tien trainingen ontwikkeld en we streven ernaar pm van Pro Academy uiteindelijk een erkende Apple-opleiding te maken.’
Voor Apple kiezen
Pro Warehouse werkt met het Apple-motto ‘employee choice’, wat neerkomt op het principe van choose your own device (cyod). Pijn: ‘Wij richten ons op organisaties die medewerkers de keuze willen geven om te kiezen voor het device waar ze zelf mee willen werken. We verschuiven hierdoor van old naar new it en dat wordt vooral door de medewerkers zelf afgedwongen. Voor Apple moet je namelijk kiezen en dat begint vaak bij de medewerkers. Met Apple op de werkvloer verhoog je niet alleen de productiviteit en medewerkerstevredenheid, maar versterk je ook de interne bedrijfscultuur en het imago richting partners of klanten. Door een Apple-device naar keuze aan te bieden, heb je meer kans om talent aan te trekken en te behouden.’
Organisaties moeten dus bewust de keuze voor Apple maken als ze voorop willen (blijven) lopen. Dat gebeurt niet zomaar, weet ook Pijn, omdat Apple toch nog vaak gezien wordt als duur en niet te beheren. ‘Dat is eigenlijk helemaal niet zo, de total cost of ownership (tco) is qua prijs vaak vergelijkbaar of het is zelfs goedkoper ten opzichte van Windows. Je hebt te maken met zero touch deployment, waardoor je alles kan inregelen op de achtergrond en de gebruiker zelf de machine kan uitpakken en installeren. Bij een Windows-implementatie moet er vaak vooraf nog veel worden ingeregeld. Het bespaart it-afdelingen tijd. Neem bijvoorbeeld IBM, die zijn bijna volledig op Apple overgestapt en besparen nu zelfs ten opzichte van Windows. Een mooi voorbeeld omdat IBM de grondlegger is van de eerste personal computer.’
Restwaarde
Maar hoe kan je het beste de tco bij een Apple-implementatie aantonen? Dat hangt volgens Pijn van allerlei zaken af. Zo zijn de supportkosten een stuk lager en is het besturingssysteem van Apple altijd gratis. Tot slot ligt de restwaarde van Apple-apparatuur na twee tot drie jaar op ongeveer dertig procent. ‘De hoge restwaardes van Apple kunnen wij garanderen, wat het extra interessant maakt.’
Ook lease is volgens Pijn nu een hot topic en hiervoor werkt Pro Warehouse samen met Apple Financial Services. ‘Apple Financial Services is een geweldige manier om kosten te verminderen en alleen te betalen voor gebruik. Hiermee realiseer je een kostenbesparing tot wel dertig procent. Wij verwachten dat lease nog veel groter gaat worden in de toekomst, omdat het gebruik belangrijker gaat worden dan het bezit.’
Rooskleurige toekomst
Pijn ziet de toekomst van Apple in de zakelijke markt, en dus ook de toekomst van Pro Warehouse als Apple-reseller, rooskleurig tegemoet. ‘Wij zijn er klaar voor. Bij de uitreiking van de Computable Awards 2019 komen wij dan ook graag met organisaties in contact die geïnteresseerd zijn in Apple-apparatuur ter verbetering van hun bedrijfsvoering.’
Wie nu nog apple apparatuur gaat promoten geeft eigenlijk aan met ongelooflijke oogkleppen rond te lopen.
“Wie nu nog apple apparatuur gaat promoten geeft eigenlijk aan met ongelooflijke oogkleppen rond te lopen.”
En waarom is dat?
@M. de Jonge
Nu kan het niet meer volgens jou, maar kon het vroeger wel? En waarom is dat?
Vroeger zag ik nooit Apple in het bedrijfsleven, sinds de iPhone is er veel veranderd, tegenwoordig zie je veel meer Apple, vooral consultants lopen met MacBooks rond. Ook zie ik wel ontwikkelaars (geen .NET) met een Linux laptop, Misschien is dat wel omdat ze tegenwoordig geen oogkleppen meer op hebben, en verder kijken dan de standaard Dell en HP laptops!