KPN neemt afscheid van het integrated services digital network (isdn). Per 1 september is het gestart met de uitfasering van zijn dienstverlening voor isdn (1/2) enkelvoudig/meervoudig en pstn meervoudig. In het eerste kwartaal van 2020 moeten alle isdn-lijnen zijn opgeheven.
KPN introduceerde begin jaren negentig het isd-netwerk als digitale communicatietechniek voor telefonie. De technologie is door de komst van breedbandinternet overbodig geworden. Het telecombedrijf kondigde 2,5 jaar geleden de uitfasering van dit netwerk aan en zegt dat het grootste deel van zijn isdn-klanten inmiddels is overgestapt op bellen via internet (voice over ip, hosted voice).
KPN start vanaf 1 september met het gefaseerd opheffen van de isdn-lijnen en verwacht dat in het eerste kwartaal van 2020 alle lijnen zullen zijn opgeheven. Voor de uitfasering van isdn 15/20/30-verbindingen, wat technisch weer anders in elkaar steekt, is gekozen om dit later te doen, namelijk op 1 oktober 2021.
KPN kiest voor deze gefaseerde uitfasering zodat ‘isdn-gebruikers die de overstap nog niet hebben gemaakt niet vanaf 1 september onbereikbaar zijn’. KPN zegt voor de telecomaanbieders en de actieve isdn-klanten een beperkte coulanceperiode in het leven geroepen, zodat deze partijen de overstap alsnog kunnen maken.
ISDN
Isdn staat voor Integrated Services Digital Network en is een digitale communicatietechniek voor telefonie die begin jaren negentig door KPN werd geïntroduceerd. Het belangrijkste onderscheid tussen isdn en een analoge aansluiting is de digitale signaaloverdracht vanaf de centrale, waarbij isdn een signaal digitaal verstuurt. Dit maakte het mogelijk om klanten over een enkele aansluiting twee 64-kbps kanalen met hoge kwaliteit te bieden.
Isdn was tijdens de opkomst van internet een goede oplossing om te bellen en te internetten over dezelfde lijn: je bleef tijdens het internetten immers telefonisch bereikbaar. Ook zorgde isdn voor de mogelijkheid van meerdere nummers over een aansluiting. Isdn werd dan ook vooral populair onder zakelijk klanten.
Hoe kom ik er achter of onze aansluiting binnen de genoemde 15/20/30 verbindingen valt, waarvoor die coulanceregeling is ingezet.