IBM en Vodafone, die begin dit jaar een joint venture oprichtten, hebben een eerste grote klant binnengehaald: de Britse vervoersmaatschappij National Express. Het duo gaat de gefragmenteerde it-infrastructuur stroomlijnen, data in de cloud parkeren en applicaties moderniseren. Dat melden Britse media.
Hoeveel het contract waard is, wordt niet meegedeeld, al spreekt Michaël Valocchi, general manager van de joint venture tussen IBM en Vodafone, van een ‘substantiële’ deal. Volgens Valocchi heeft National Express heel wat acquisities gedaan in de voorbije jaren, waardoor de it-infrastructuur en het databeheer gefragmenteerd is. Data staan in verschillende silo’s en worden nauwelijks ten gelde gemaakt.
‘IBM en Vodafone gaan de volledige infrastructuur van het bedrijf onder de loep nemen en alles moderniseren, van de klantervaring tot de back office’, aldus de topman. Heel wat legacy systemen zullen ook naar een hybride cloud omgeving verhuizen.
Vodafone levert nu al wan-connectiviteit aan National Express en beveiligde internettoegang. Aan het contract gingen acht maanden onderhandelingen vooraf. National Express hoopt er ‘gepersonaliseerde passagierservaringen, flexibele betalingsopties en verbonden voertuigen’ aan over te houden.
National Express organiseert transportdiensten in acht landen en vervoerde vorig jaar 898 miljoen klanten. Het is actief in onder meer het V.K., Canada en Marokko, verzorgt busreizen tussen Spanje en Groot-Brittannië en is de tweede grootste uitbater van schoolbussen in de Verenigde Staten.