Elke dag zijn er werkzaamheden om het spoornetwerk in optimale conditie te houden of nieuwe projecten te realiseren. Deze werkzaamheden variëren van enkele uren in de nacht tot meerdaagse buitendienststellingen van het spoor bij de ombouw van een station. Om de onbeschikbaarheid van het spoornetwerk op te vangen, wordt vaak vervangend vervoer ingezet in de vorm van bussen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) is een project gestart gericht op het verder optimaliseren van businzet bij geplande treinverstoringen. Hiermee wordt de klanthinder geminimaliseerd en worden operationele kosten verlaagd. Voor de vakjury van de Channel Awards 2019 reden om het project ‘Optimaliseren businzet bij geplande treinverstoringen’ te nomineren in de categorie Channel Project of the Year.
Het plannen van vervangend vervoer is complex en situatieafhankelijk. De planners maken gebruik van diverse databronnen zoals de treindienstregeling, reizigersprognoses, stationsinformatie en rijtijden om tot een alternatief vervoersplan te komen. Deze databronnen worden beheerd door verschillende interne en externe afdelingen en worden veelal handmatig verzameld en verwerkt door de planners.
Om het proces te stroomlijnen is met het Mendix-platform een speciale webapplicatie ontwikkeld voor het opstellen van alternatieve vervoersplannen. Mendix is een low-coding softwareplatform dat gebruikmaakt van visueel modelleren om in zeer hoog tempo bedrijfsapplicaties te ontwikkelen. Het traject werd begeleid door First Consulting, een adviesbureau dat ruime ervaring heeft met digitalisering van bedrijfsprocessen. Na een doorlooptijd van vijf maanden heeft First Consulting het project afgerond en zijn de eerste vervoersplannen inmiddels succesvol aangemaakt. Door het gebruik van de applicatie wordt een uniform planproces toegepast door alle planners. Daarnaast biedt de applicatie ook meer inzicht in de verwachte reizigersstromen door middel van gedetailleerde overzichten en visualisaties.