De explosieve groei van technologie gedurende de afgelopen tien jaar heeft geleid tot de noodzaak slimme producten op efficiënte wijze te maken. Een snel groeiend aantal entrepreneurs beschouwt het outsourcen van software als een efficiënte manier om nieuwe technologieën te omarmen, zonder dat de kosten uit de hand lopen.
Negatieve verhalen over samenwerken op afstand en outsourcing beïnvloeden de mening van executives Er zijn ook een aantal misvattingen over outsourcing ontstaan.
Beveiliging en kwaliteit
Met het toenemende aantal cyberdreigingen is de bescherming van gegevens en de kwaliteit van software de kern geworden van elke outsourcingovereenkomst. Gevestigde software outsourcing providers maken zich zorgen over hun reputatie en betrouwbaarheid. Om die reden hanteren ze goed uitgedachte beveiligingsregels met in detail uitgewerkte verplichtingen en procedures.
Om te zorgen dat je het gewenste kwaliteitsniveau behaalt en dat je eigendommen goed zijn beschermd tegen indringers, is het raadzaam de volgende richtlijnen te volgen:
- Zorg dat je softwareleverancier de meest recente standaarden volgt voor wat betreft programmeren en kwaliteit.
- Beschrijf je product roadmap, vereisten en doelstellingen in detail.
- Ga na of het beveiligingsbeleid en de ISO-certificering van je potentiële outsourcing provider in orde zijn.
- Zoek uit of er zich bij je partner incidenten hebben voorgedaan die te maken hebben met beveiliging, en hoe ze zijn opgelost.
- Zorg dat je outsourcing vendor noodplannen heeft voor incidenten.
- Benoem de verantwoordelijkheden die je software outsourcing provider heeft in je serviceovereenkomst.
Verlies van controle
Sommige kopers denken dat outsourcing leidt tot verlies aan controle vanwege een gebrek aan persoonlijk contact. De mate waarin outsourcing leidt tot controleverlies varieert echter met het model van samenwerking dat je kiest.
Project outsourcing. In het project outsourcingmodel zijn de touwtjes stevig in handen van je softwareontwikkelingspartner. Hij neemt de beslissingen over alle processen, van de kwaliteit van de bedrijfsmiddelen tot inhoudelijke kernbeslissingen.
De klant wordt bij het proces betrokken door softwaredemo’s te bekijken en feedback te geven. De integratie van interne processen in distributed teams is echter een uitdaging met dit model.
Ict outstaffing. Bij een ander veelgebruikt samenwerkingsmodel – ict outstaffing – is sprake van meer actieve betrokkenheid van de kant van de klant. In dit scenario fungeert je technische provider als een facilitator, terwijl jij de controle hebt over het volledige proces.
Dit model biedt je de mogelijkheid eindbeslissingen te maken met betrekking tot de verantwoordelijkheden en mensen in je team, en je hebt directe toegang tot mechanismen voor developer retention en motivatie. Je kunt dus je eigen bedrijfscultuur invoeren, en werken aan gezamenlijke doelen met de eigen developers.
Ongeacht het model dat je kiest is regelmatige communicatie en feedback essentieel. Om doeltreffende samenwerking met je remote team te faciliteren maak je gebruik van tracking tools (zoals Jira), continuous integration (Jenkins of tfs) en gedeelde repositories (Gitlab, Github, Bitbucket of vsts). Deze tools helpen je de voortgang van je team bijhouden, bottlenecks wegnemen en helpen je focussen op een proces van voortdurende verbetering.
Niet geschikt
Outsourcing werkt niet op de lange termijn als je de human resources in je team niet beheerst, en geen invloed hebt op hun motivatie.
Stabiliteit en integriteit zijn belangrijk als het gaat om het bouwen aan een langdurige samenwerking. In de beginfase zal het je remote developers even tijd kosten op gang te komen, gewoonweg omdat het tijd kost een nieuwe zakelijk omgeving en complexe producten te doorgronden. Om hen te helpen kun je zorgen dat je in-house en remote teams goed samenwerken. Dat kun je doen door:
- het concept en het idee achter het product goed te omschrijven.
- tijd en middelen te steken in het kennismaken met je teams.
- uitdagende incentives te bieden om je werknemers gemotiveerd te houden.
- een gedeelde visie en gezamenlijke doelen uit te stippelen.
- je teams te betrekken in het besluitvormingsproces.
- de mensen op afstand het gevoel te geven dat ze integraal onderdeel uitmaken van je bedrijfscultuur.
Nawoord
Voordat je je conclusies trekt op basis van negatieve berichtgeving door anderen zou je eerst zelf de markt kunnen exploreren. Niet alle gangbare opvattingen over software-outsourcing zijn waar. Bovendien raken sommige ideeën verouderd omdat de markt voor ict-outsourcing blijft groeien en zich dynamisch ontwikkelt. Steeds meer outsourcingproviders verleggen hun focus van kale uitvoering naar het leveren van toegevoegde waarde aan hun klanten.