Damen Shipyards heeft gekozen voor een nieuwe enterprise resource planning (erp)-omgeving: SAP S/4 Hana dat Tata Consultancy Services (TCS) host in een AWS-cloud in Europa. Daarmee neemt de scheepsbouwer uit Gorinchem na zo'n tien jaar afscheid van IFS als de primaire erp-leverancier. Aart Rupert, chief information officer (cio), geeft tekst en uitleg.
In 2013 koos Damen Shipyards voor de invoering van een nieuwe versie van IFS, een Zweedse leverancier van erp-software. Waarom hebben jullie niet opnieuw gekozen voor het IFS-pakket? Een migratie naar een andere erp-omgeving is behoorlijk ingrijpend.
Aart Rupert: ‘Het IFS-pakket heeft ons de afgelopen jaren veel gebracht maar we hebben het niet bij alle organisatie-onderdelen gebruikt. De IFS-software is dan ook niet het enige erp-pakket in onze organisatie. Op sommige werven wordt nog gewerkt met Exact en Trimergo en de onderdelen Naval en Yachting draaien nog Baan, tegenwoordig Infor.
We liepen tegen de grenzen van IFS 7.5 op, op het gebied van functionaliteit, schaalbaarheid en flexibiliteit. Een upgrade om het systeem naar onze huidige maatstaven te tillen kon niet meer, ook omdat er veel maatwerk in zit. Dat betekende een her-implementatie van het erp-pakket en dat was voor ons het moment om nog eens goed te kijken naar waar wij behoefte aan hebben en wat er op de markt voorhanden is. Daarbij stelden we vast dat we naar één geïntegreerde erp-omgeving voor onze werven toe willen en dat we ‘multicompany’ willen kunnen werken. Daar bleek de nieuwste versie IFS 11 minder goed mee overweg te kunnen dan SAP S/4 Hana.’
Over bedrijven heen
Wat betekent multicompany?
‘Bij de bouw van een schip op een werf wordt bij Damen gebruikgemaakt van de expertise van andere werven en engineersteams op diverse plekken in de wereld, soms ook van partners. Wij zochten naar een erp-systeem voor de ondersteuning van activiteiten die worden verdeeld over meerdere bedrijven met daarbij een efficiënt supply chain management en een strak kostenbeheer. IFS 11 is meer gericht op op zichzelf staande projecten.’
IFS is sterk in de maritieme sector. Ook Infor heeft veel kennis van verticale markten in huis. Ben je niet bang dat met de keuze voor een generieke erp-oplossing zoals nu met SAP, TCS en AWS die kennis wegvalt?
‘Dat valt mee. Damen wordt wel tot de maritieme sector gerekend maar het bouwen van schepen heeft eigenlijk meer raakvlakken met de maakindustrie dan met een containerconcern als Maersk. Kennisverlies is dan ook geen issue. S/4 Hana wordt veel gebruikt in de industrie.’
Stap voor stap
Jullie hebben gekozen voor het Erp Cloud Platform van TCS. Wat houdt die oplossing in?
‘We gebruiken voor de bedrijfsvoering de on-premise-versie van SAP S/4 Hana en die wordt gehost in de AWS-cloud in Europa. Daarbij is TCS onze implementatiepartner. Het liefst zou ik de cloudversie van S/4 Hana gebruiken, want dat is voor een complex, internationaal opererend bedrijf als Damen handiger dan een lokale versie. Maar ik vond deze cloudversie nog niet voldoende uitontwikkeld. Bovendien vragen sommige klanten, onder andere bij het Naval-onderdeel, om lokale dataopslag.’
Wat is de volgende stap?
‘Er komt sowieso geen big bang. Zo’n migratie is voor ons bedrijf te risicovol. We doen het stap voor stap, op een overzichtelijke manier. We beginnen bij een nieuwe werf in Roemenië die via een overname in handen van Damen is gekomen. Het it-landschap daarvan is verouderd en moet worden vernieuwd. Samen met TCS is een oplossing ontworpen voor zo’n vierhonderd gebruikers; die ondersteunt de samenwerking tussen de Roemeense werf en engineers in Nederland, Oekraïne en Finland. Het wachten is nog op een nieuwe order voor het bouwen van een schip. Dan willen we de oplossing implementeren.
Mocht het zo zijn dat het niet goed bevalt, dan kunnen we altijd nog een andere oplossing kiezen. We blijven dus nog wel enige tijd werken met de huidige erp-software. De keuze voor SAP betekent ook niet dat we definitief afscheid nemen van IFS. Damen heeft nog een reparatie-tak die met dit erp-pakket werkt. Voor de vernieuwing daarvan moeten we nog een besluit nemen.’
Damen Shipyards
Damen Shipyards Group, opgericht in 1927, is een Nederlands concern gevestigd in Gorinchem dat zich bezighoudt met scheepsbouw, defensie en engineering. Damen bezit wereldwijd ruim vijftig scheepswerven, reparatiewerven en aanverwante bedrijven, alsmede talrijke partnerwerven die lokaal voor Damen scheepsrompen bouwen. Er werken wereldwijd twaalfduizend mensen; de omzet bedraagt een slordige twee miljard euro.
Voorzichtige en behoedzame transitie. Hebben ze wellicht de debacles met Leaseplan en Lidl in het achterhoofd gehouden?
Ach ja, IFS versie 7.5 bleek slecht schaalbaar te zijn omdat de database monolitisch ontworpen was voor een IBM mainframe die uiteindelijk anders om bleek te gaan met de I/O dan de Intel servers. Een in-memory platform zoals SAP HANA lost in ieder geval deze problemen op.