Of toch niet? Fysieke winkels hebben het, zoals bekend, al jaren lastig. Toch keert de trend zich en openen steeds meer webwinkels ook afhaalpunten of zelfs hele fysieke winkels. Zo opende AliExpress zijn eerste winkel in Spanje.
AliExpress Plaza, een winkel waar duidelijk goed gekeken is naar Apple-stores, opende in Madrid. De winkel mocht zelfs rijen verwachten en de bezoekers konden zich vergapen aan de populairste producten uit de Chinese webwinkel. Grote Chinese merken als Oppo en Huawei vullen de schappen, samen met veel merken waar de gemiddelde Europese consument waarschijnlijk nooit van gehoord heeft.
De opening van de winkel was zelfs zulk groot nieuws dat het Spaanse persbureau EFE er beelden van rond stuurde. De eerste paar honderd kijkers kregen zelfs gratis dure cadeaus.
Wat denkt u dat het effect is van steeds meer fysieke winkels van online grootgrutters? Inmiddels zijn de V&D’s van deze wereld het straatbeeld uit beconcurreerd en nemen gek genoeg de winkels waardoor de leegte ontstond, het straatbeeld weer over. Wat denkt u, vooral stunten? (lees de boel met een polygoonjournaalstem) of een blijvertje voor de komende decennia?
We zitten in een transitie fase. De kleine winkelier zal het niet redden tegen het online geweld van de grote spelers maar velen daarvan zullen ingelijfd worden als onderdeel van de logistiek als onderaannemer. Supermarkten hebben ook zwaar ingezet in ‘home shopping’ en naar verwacht dat in 5 a 10 jaar de ruime meerderheid van de mensen nooit meer in een supermarkt komen.
Waarom die grote spelers toch met hun eigen winkels komen? De mens heeft nog steeds behoefte aan het zien, voelen en ruiken van de dingen die zij kopen of willen graag persoonlijk advies. Maar wel voor dezelfde prijzen als ze iets online kopen uiteraard. Alleen dat aspect zal iedereen vies tegenvallen als de concurrentie na de transitie gaat afnemen en de monopolies ingesleten raken. Niet te vergeten dat deze grote spelers hun Big Data ge(mis)bruiken om hun consumenten zoveel mogelijk omzet te laten genereren. Zoals gebruikelijk is het weer de politiek die hopeloos achter de feiten aanloopt terwijl je dit van kilometers ver aan kan zien komen.
De voorwaartse verticale integraties middels fysieke winkels op industrieterreinen door online grootgrutters is niet echt vernieuwend. De redactionele ‘copy & paste’ vergeet dat het orginele artikel stelde dat het nog maar de vraag is of zo’n fysiek ‘lighthouse’ concept van AliExpress op een A-locatie ook echt tot meer offline en online kooplust gaat leiden. Iets dat de Chinezen uiteindelijk nauwlettend in de gaten zullen houden want je kunt niet oneindig dure cadeaus weg blijven geven om zo ‘klanten’ te werven.
Eén ding is zeker, het concept is niet levensvatbaar voor de gemiddelde provinciale winkelstraat in Nederland en de achterwaartste verticale integratie van traditionele winkelketens die een digitale transitie maken naar een hybride verkoopmodel van online en offline heeft uiteindelijk veel meer kans. Traditionele retail business staat nu eenmaal onder druk door de ‘one-click’ competitie op prijs door de online grootgutters welke steeds vaker een fysieke winkel hebben op een industrie terrein. Deze ‘achterdeur-verkoop’ kent een uiterst efficiënte logisitiek door de voorwaarste verticale integratie in de distributie omdat de klant het product komt halen.
@Ewout
Is dat ook niet de strekking van Industry 4.0?
De fabrieken kunnen hun spullen nu direct aan de consumenten gaan leveren op bestelling want via internet kunnen ze met elkaar in contact komen en zijn de partijen ertussen niet meer nodig.
@Johan
Inderdaad want een Make-to-Order (of de variatie hierop met Assemble-to-Order) proces kent veel minder financieel verlies in allerlei voorraden dan de massaproductie van Make to Stock waarbij algoritmen in de logistiek helpen bij het sturen van het proces. Een voorwaartse vertikale integratie met e-commerceplatformen voor B2C markt biedt fabrikanten een online outlet waarbij er pas iets geproduceerd wordt als er een order voor is ontvangen waardoor de retailer – lees tussenhandel – overbodig wordt.
Betreffende the way of the dodo is dat de retail-apocalyps al jaren een vermindering in winkeloppervlakten laat zien doordat de kosten van vastgoed sneller stegen dan de omzetten, deze stonden maar ten dele onder druk door de online verkoopmodellen. Het was vooral de afnemende koopkracht van consumenten die retailers het hardst raakte en nu voor de krokodillentranen bij de middenstand zorgt. Persoonlijk advies bij de Blokker?
Als mede-eigenaar van winkel in woninginrichting merk ik natuurlijk dat er veel online verkocht wordt. Maar mensen komen nog steeds in de winkel om te voelen en de echte kleuren te bekijken. En te kopen. Misschien is woninginrichting een uitzondering omdat er ook veel service en beleving bij komt kijken.
Ik zie drie soorten webwinkels: 1. Ouderwetse winkels die online store hebben geopend: Wehkamp en fysieke winkels met webshop, 2. Hobbyisten die websites hebben geopend en naast hun baan door wat dozen te schuiven wat krenten uit de pap halen van mensen die er hun brood mee moeten verdienen, en 3. Geldbeleggers die met hun geld proberen anderen brodeloos te maken en het maakt niet zoveel uit of er winst gemaakt wordt want op een dag hebben we het gewonnen, zijn de concurrenten failliet en dan kunnen we winst maken. Zoals Zalando.
Die laatste groep zal het op een dag misschien winnen. De economie is er niet bij gebaat want veel geld stroomt naar de toch al rijken en werkgelegenheid is op veel plaatsen verdwenen.
Ik zie het openen van winkels door webwinkels met gemengde gevoelens aan.
@Kitty
Het voelen en kijken maar niet kopen is één van de problemen waar traditionele middenstand mee te maken heeft, ik lees uit je reactie een verwijt over zakelijkheid van ondernemers die voor het grote geld gaan zonder dat je weet waar je ze pijn kunt doen. Simpel gezegd is je SWOT-analyse dan ook onjuist als je kijkt naar de distributie van een online winkel, de hobbyisten hierin zijn makkelijk uit de markt te drukken.
kijken kijken, niet kopen ….
de verkopers in de toeristenoorden kennen de Nederlanders niet anders