Het is bijna zover! Op 29 oktober vindt de spectaculaire uitreiking van de Computable Awards 2019 plaats in het Beatrix Theater in Utrecht. In deze reeks spreken we met de genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de belangrijkste dinsdagavond van het jaar. Jelle Visser, sales- en marketingmanager, blikt in dit artikel terug en kijkt vooruit.
Hoe kijkt uw organisatie terug op de afgelopen maanden en wat is u in de markt het meeste opgevallen?
De afgelopen maanden waren erg spannend, vol interessante ontwikkelingen. Dit jaar ligt de focus bij ValueBlue op schalen. Met ons product BlueDolphin hebben we de afgelopen jaren bewezen dat de markt voor enterprise architectuur-tooling toe is aan een frisse wind, waarbij uitgegaan wordt van het verbeteren van de bedrijfsvoering door samenwerking en synergie op een simpele, visueel aantrekkelijke en effectieve manier.
De laatste tijd was voor ons zeer succesvol en tegelijkertijd hectisch. Ons product slaat duidelijk aan in de markt. Er zijn ongelooflijk veel nieuwe ontwikkelingen gaande om de schaalbaarheid te faciliteren en ondertussen groeien we keihard door.
In de markt zie je dat digitale transformatie vraagt om een makkelijk te begrijpen manier om it, bedrijfsvoering en data inzichtelijk te maken en aan elkaar te relateren om deze informatie vervolgens toegankelijk te maken voor de hele organisatie. Zo kan iedereen op basis van dezelfde informatie beslissingen nemen, zorgen dat strategie daadwerkelijk geëxecuteerd wordt en de impact van wijzigingen vooraf worden bepaald. Tegelijkertijd zorgt dit brede inzicht voor grip op zowel strategisch als operationeel niveau. Dat dit goed werkt blijkt wel uit onze zeer tevreden klanten die ons belonen met een gemiddelde NPS van 8,7.
Wat heeft uw organisatie dit jaar allemaal gedaan en hoe hebben jullie dit ervaren?
Dit jaar willen we onze organisatie internationaal schalen; dat vraagt om verdere professionalisering. Dat heeft dit jaar onder andere geresulteerd in een kapitaalinjectie, ISO27001-certificering, het openen van een kantoor in New York, een samenwerking met Gartner, het releasen van een compleet nieuwe module voor datamodellering die volledig integreert met onze architectuur en procesmanagementmodules, een gigantische groei in klanten en voor ons het allerbelangrijkst; heel tevreden klanten. Tegelijkertijd vraagt dit ook veel van de organisatie. Er moeten veel nieuwe mensen ingepast worden, we werken met meer verschillende klanten en er wordt meer van ons verwacht. Ik ben er dan ook trots op hoe iedereen binnen ValueBlue dit oppakt, zich razendsnel ontwikkelt en nooit twijfelt om een stapje harder te zetten. Zonder zo’n instelling zou dit nooit lukken.
Hoe kijkt uw organisatie naar de ontwikkelingen in de markt op zich?
Enterprise architectuur is heel lang gezien als een werkgebied dat erg lastig is, waar een klein groepje slimme mensen binnen een organisatie zich mee bezig hield. Hieruit kwamen allerlei lastige modellen die representeren hoe een organisatie werkt en in de toekomst moet veranderen. Die modellen liepen vaak achter op de realiteit, vertoonden fouten en waren erg moeilijk te interpreteren voor de rest van de organisatie; de mensen die uiteindelijk de uitvoering van al die plannen moeten realiseren en de mensen die hierover beslissingen moeten nemen. Digitale transformatie vraagt om breed gedragen perspectief van een organisatie op business, it en data, waarin operatie en strategie door architectuur aan elkaar worden verbonden. De hele organisatie moet dit kunnen gebruiken en aan toe kunnen voegen. Om dit te realiseren moet er een centraal platform binnen de organisatie zijn waar iedereen op een laagdrempelige, visueel aantrekkelijke manier in zijn eigen taal, op zijn eigen detailniveau en vanuit zijn eigen informatiebehoefte informatie kan inzien en gebruiken. Dat is wat we met BlueDolphin leveren.
Hoe ontwikkelt uw bedrijf zich richting de toekomst en welke concrete stappen gaan jullie hiervoor op korte termijn nemen?
Op dit moment ligt de focus op meer waarde leveren voor bestaande klanten terwijl we tegelijkertijd uitbreiden naar de Verenigde Staten. Op dit moment zijn we bezig met een sterke uitbreiding van het developmentteam, supportteam en het commerciële team. Hierdoor kunnen we sneller nieuwe functionaliteit realiseren, meer kennis delen en sneller groeien. Het nieuwe kantoor in New York, en dus een fysieke aanwezigheid in New York, moeten zorgen voor een snelle groei in die markt.
Wat was het absolute hoogtepunt van het afgelopen (half) jaar?
Het is moeilijk om één hoogtepunt te kiezen, want er zijn zoveel leuke dingen gebeurd. De kapitaalinjectie die we dit jaar kregen was wel zeker een hoogtepunt, omdat dit zoveel meer deuren opent voor onze organisatie maar ook voor onze klanten. Dit zorgt onder andere dat we de ontwikkeling van ons product veel verder kunnen versnellen, maar ook de internationale uitbreiding kunnen accelereren. Dat een dergelijke partij dit vertrouwen in ons heeft, was tevens een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn.
Wat was een belangrijke les voor jullie het afgelopen (half) jaar?
Dat we tijd vrij moeten maken om kennis te delen. Veel van onze klanten en ook onze eigen consultants gebruiken ons platform inmiddels al een tijdje en doen interessante dingen. De mogelijkheden zijn vrijwel oneindig. We willen voorkomen dat elke organisatie het wiel opnieuw gaat uitvinden. Daarom organiseren we inmiddels op wekelijkse basis events en webinars. Daarnaast releasen we naast functionaliteit ook steeds meer kennis in de vorm van whitepapers, documentatie en werken we hard aan filmpjes met gebruikersverhalen.
Welke uitdagingen staan bij jullie voor de deur voor 2020?
De uitdaging blijft om op een gecontroleerde manier te schalen. We willen snel groeien en voet aan de grond krijgen in internationale markten, maar tegelijkertijd de kwaliteit en de vriendelijkheid van de organisatie blijven behouden. Onze kernwaarden zijn ‘innovatief’, ‘leuk om zaken mee te doen’ en ‘fun’. Dat zijn de dingen die we tijdens het schalen willen blijven uitstralen.
Wat betekent een nominatie voor de Computable Awards 2019 voor uw organisatie?
We zijn heel blij met de nominatie en vinden het erg bijzonder dat we met ons product zijn uitgekozen. Een zakelijke applicatie als BlueDolphin, die zich vooral focust op de kantoren van grotere organisaties, geniet vaak toch wat minder bekendheid binnen de markt dan bijvoorbeeld een consumentenproduct. Des te trotser zijn we dat onze prestaties opvallen! Het helpt natuurlijk ook om te bevestigen waar we voor staan; een samenwerkingsplatform voor de hele organisatie, niet slechts voor een paar mensen binnen de organisatie.