Het zakelijke netwerk LinkedIn spoort 98 procent van alle nep-accounts automatisch op via de inzet van kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml). Deze accounts zijn door de opsporing nooit gepubliceerd of anders in een vroeg stadium offline gehaald. Dat meldt LinkedIn in een blogpost.
Het netwerk zegt proactief nepprofielen op te sporen en te verwijderen om zo het sociale-medianetwerk veilig te houden voor de gebruikers. In het eerste halfjaar van 2019 heeft het hiervoor actie ondernomen op in totaal 21,6 miljoen accounts.
LinkedIn zegt dat het hiermee heeft voorkomen dat 19,5 miljoen valse accounts werden aangemaakt, waarvan 95 procent automatisch werd stopgezet voor dit profiel ooit live ging. Daarnaast werden twee miljoen nep-accounts offline gehaald nog voordat ze zijn gerapporteerd. Tot slot werden 67.000 meldingen gemaakt van fake-accounts.
De resultaten zijn naar eigen zeggen voor 98 procent gerealiseerd door de inzet van ai en ml. De overige twee procent is gerealiseerd via handmatige beoordeling van medewerkers.
Nepprofielen opsporen
In een andere blogpost vertelt LinkedIn hoe het nep-accounts opspoort. Dit gebeurt via meerdere afweerlagen. Allereerst worden modellen op basis van ml ingezet om gelijksoortige of groepsaccounts tijdens registratie op te sporen. Hierbij berekent het ml-model een zogeheten misbruik-risicoscore.
Vervolgens worden ml-modellen ingezet om fake-accounts die in kleine groepen zijn aangemaakt en die wel de registratie hebben voltooid op te sporen. En ook worden nepprofielen gedetecteerd op basis van hun activiteiten. Deze vervalste profielen vertonen volgens LinkedIn namelijk ‘specifiek en afwijkend gedrag’. Vervolgens wordt ook mankracht ingezet om valse accounts op te sporen.