Navigatieleverancier TomTom deelt twee nieuwe api’s waarmee ontwikkelaars applicaties kunnen bouwen voor elektrische voertuigen. De TomTom Long Distance Electric Vehicle Routing- en de TomTom EV Charging Stations Availability-api worden toegevoegd aan het bestaande aanbod voor ontwikkeltools van applicaties voor elektrisch rijden.
De nieuwe Long Distance EV Routing-api stelt gebruikers in staat een route te plannen van A naar B, rekeninghoudend met momenten waarop de auto moet worden opgeladen. Het algoritme dat de route voorspelt, speciaal ontworpen om de reistijd te optimaliseren, berekent de route, wijst de oplaadpunten aan en geeft een geschatte aankomsttijd op basis van de oplaadtijd, voertuig- en wegennetkenmerken en verkeersinformatie.
De tweede api, EV Charging Stations Availability, geeft informatie over de beschikbaarheid van de oplaadstations per type stekker, zodat de chauffeur voor aankomst weet of er een oplaadpunt beschikbaar is voor gebruik of niet.
‘De toekomst van mobiliteit is verbonden, gedeeld, geautomatiseerd en zeker elektrisch’, zegt Anders Truelsen, topman bij TomTom Enterprise. ‘De elektrische revolutie brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals de angst om niet ver genoeg te kunnen rijden. Dit vereist nieuwe oplossingen. TomTom biedt ontwikkelaars de perfecte toolkit om innovatieve en nuttige locatiegebaseerde diensten te ontwikkelen voor bestuurders van elektrische auto’s, die de praktische en psychologische barrières voor grootschalige EV-adoptie zullen helpen opheffen en zo zullen bijdragen aan een wereld zonder uitstoot van schadelijke stoffen.
Ontwikkelaars kunnen starten met het bouwen van applicaties voor elektrische voertuigen met de software development kit van TomTom en api’s op TomToms selfservice developer portal.
Tesla’s doen dit al sinds ongeveer 2016. Het is een hele handige functie om alleen langs een 100% zeker beschikbaar laadpunt gestuurd te worden en niet zelf te hoeven plannen. Het gaat bij Tesla wel alleen nog om hun eigen Superchargers, maar deze zijn ook het goedkoopste voor snelladers en lekker snel (10 minuten en je kunt weer meer dan 100 km).
Achtergrond: Tesla heeft haar eigen navigatiesoftware ontwikkeld. Dat moest ook wel, want inmiddels rijden ze volautomatisch van snelweg oprit naar de afrit bij je bestemming inclusief inhalen en van snelweg wisselen. Dat krijg je niet voor elkaar met een ingekocht systeem, tenzij je zeer intensief samenwerkt of de partner veel visie en hele goede API’s heeft en jou als klant belangrijk genoeg vindt.