Laura Schukkink was 28 jaar toen ze in 2018 aan het roer kwam van Honeypot in Nederland. Ze is medeverantwoordelijk voor de groei van het banenplatform, dat zich onderscheidt door het traditionele sollicitatieproces in omgekeerde volgorde te benaderen. Bedrijven solliciteren daar bij vooraf gescreend techtalent, in plaats van andersom. Computable spreekt met Schukkink over haar carrière en de toekomst van it-recruiting.
Je volgde eerder de Hoge Hotelschool in Den Haag en behaalde in 2014 je MBA in Hospitality Management. Waarom maakte je de overstap van de hospitalitybranche naar de recruitmentsector?
‘Tijdens mijn opleiding was het omgaan met mensen voor mij belangrijker dan het koken of het administratieve receptiewerk. Eigenlijk ben ik dus geen hoteldier in hart en nieren. Vanuit die passie voor werken met mensen ben ik de sales ingerold, in verschillende functies bij Unique en Booking.com. Bij Honeypot begon ik als client succes manager, waarin ik mijn hospitality-vaardigheden goed kon inzetten. En ook bij recruitment van nieuwe collega’s komt die mensenkennis van pas. Zo zie ik vrij snel of iemand wel of niet geschikt is voor een bepaalde functie.’
Het it-gedeelte leerde Schukkink naar eigen zeggen ‘on the job’. ‘Ik heb html en css geleerd en verder lees ik veel over verschillende programmeertalen. Ik gebruik geen codeer-vaardigheden in mijn dagelijks werk, maar ik vind het wel belangrijk om te weten wat ermee kan en wat de talen van nu en morgen zijn.’
Schukkink benadrukt dat Honeypot wil investeren in de developercommunity en dat het bedrijf een platform voor hen wil zijn. Enthousiast is ze ook over de verschillende documentaires over programmeertalen die het bedrijf in eigen beheer ontwikkelt. ‘We willen developers ondersteunen in hun carrière. Dat betekent voor ons dat we meer doen dan developers aan een baan helpen. Zo hebben we nu bijvoorbeeld documentaires gemaakt over JavaScript met Ember als framework en over Elixir en GraphQL.’
Zelf wil ze het liefst nog JavaScript met Ember als framework leren. ‘De documentaire over dit framework vond ik namelijk het allermooist.’
Jullie screenen techtalent vooraf. Hoe gaat dat in zijn werk?
‘Talenten die een volgende stap willen maken, melden zichzelf aan op ons platform. We benaderen ze dus niet direct zoals recruiters bijvoorbeeld doen via LinkedIn, ze komen uit zichzelf naar ons toe. Op onze site maken ze een profiel aan en vervolgens neemt een talentmanager contact met ze op.’
Schukkink legt uit dat na een kennismakingsgesprek in het Engels, waarbij ook sociale vaardigheden getest worden, talent bij een goed resultaat voor drie weken een profiel op de site krijgen. Bedrijven kunnen vervolgens bij de beschikbare de profielen solliciteren. Junior developers moeten soms nog een coding challenge maken voor hun profiel op de site van Honeypot verschijnt: de code die meer ervaren developers hebben geschreven wordt automatisch op kwaliteit geëvalueerd.
Schukkink vervolgt: ‘Na drie weken gaan de profielen automatisch offline. Hoe de verdere recruiting verloopt, hangt van de opdrachtgever af. Als ze behoefte hebben aan verdere hulp springen we bij. Dat geldt ook voor de developers, ook hen bieden we hulp bij solliciteren als ze dat wensen.’
Techbedrijven halen soms de meeste rare fratsen uit om talent binnen te halen, zoals contracten ondertekenen in helikopters. Waarmee kunnen techbedrijven zich nu volgens jou echt onderscheiden voor talent?
‘Biedt developers veel spannende programmeertalen en biedt hen vrijheid in coding. Onze ervaring is dat ontwikkelaars het belangrijk bevinden in een omgeving te werken waarin ze veel leren en zichzelf ontwikkelen. Ze willen niet vast blijven zitten aan één taal. Op nummer twee staat toch wel het salaris, dat moet nu eenmaal hoog genoeg zijn.’
Waarmee onderscheid jij je?
‘Volgens mijn collega’s ligt dit in de combinatie van de hospitality-skills waar ik het eerder over had, en aanpassingsvermogen om met de verschillende mensen in mijn team, met klanten en developers om te gaan. De sleutel daarvoor is informatie op een gestructureerde manier overbrengen.’
Schukkink geeft aan in de toekomst analytischer te willen worden. ‘Naast die ‘people-skills’, merk ik wel steeds meer dat onderbouwing van die informatie met data essentieel is.. Daarom ben ik recentelijk begonnen aan een mentoring-programma, en zijn er plannen om nog meer codeervaardigheden op te doen.’
Waar wil je over vijf jaar staan en hoe denk je daar te komen?
‘Ik wil nog een tijd in deze positie blijven werken. De leercurve is steil en er zitten interessante dingen aan te komen. We zijn volop aan het groeien en gezien de recente investering door Xing is er een vruchtbare bodem om de groeiambities te realiseren. Honeypot is van origine een Duits bedrijf en aangezien we met het kantoor in Nederland de eerste ‘buitenlandpioniers’’ waren, worden we gezien als een blauwdruk voor toekomstige uitbreidingen. Zo willen we de stap maken naar Wenen en ons de komende jaren op nog tien Europese markten richten. Er is dus een mooie rol voor mij weggelegd als adviseur.’
Wat gaat er volgens jou al goed binnen de it-recruitingmarkt?
‘Ik vind het een goede ontwikkeling dat bedrijven steeds meer open staan voor junior developers. Dat is goed nieuws, bijvoorbeeld voor iemand die zich laat omscholen. Ik zie dat ook als één van de oplossingen voor het tekort aan it’ers. Een andere oplossing is een meer internationale benadering van het werven van techtalent. Veel gehoorde bezwaren daartegen zijn ongefundeerd: zo vallen de kosten namelijk mee en het regelwerk ook! Dat is iets wat maar weinig bedrijven voldoende beseffen.’
Wat moet er juist drastisch veranderd worden wat het recruiten van it’ers betreft?
‘Het ongevraagd lastigvallen van it’ers via LinkedIn, maar ook de manier waarop vacatures geschreven worden, moet verbeteren. Het is nu vaak heel hip, terwijl het developers over het algemeen juist om de inhoud gaat. Met helikoptervluchten en pingpongtafels haal je talent misschien wel binnen, maar hoe duurzaam is een dienstverband dat op zulke banaliteiten is gebaseerd?’
Hoe zie je ten slotte de toekomst van it-recruiting?
‘Bedrijven die de verschuiving in de verhouding tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt begrijpen, hebben de toekomst. Developers zijn echt klaar met recruiters. Of ze reageren niet of ze gaan er als een grapje mee om. Bedrijven moeten laten zien wat ze in huis hebben.’
Het is gewoon bar en boos in recruiter land. Stelletje cowboys dat zoveel uit de heup schiet en zo hoop te raken. Echt klaar mee dus.
Maar bedrijven moeten ook meer serieus nadenken over hoe zij zich presenteren want daar schort ook nog wel eens wat aan.
Waarom zou een ontwikkelaar moeite doen als jij geen moeite voor hen doet?