Het is bijna zover! Op 29 oktober vindt de spectaculaire uitreiking van de Computable Awards 2019 plaats in het Beatrix Theater in Utrecht. In deze reeks spreken we met de genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de belangrijkste dinsdagavond van het jaar. Edwin Kanis, directeur marketing en innovatie bij Axians, blikt in dit artikel terug en kijkt vooruit.
Hoe kijkt uw organisatie terug op de afgelopen maanden en wat is u in de markt het meeste opgevallen?
Axians heeft, net als vorig jaar, weer een mooie start gemaakt en verwacht ook voor dit jaar weer een mooie afronding met groei op nagenoeg alle facetten van onze dienstverlening, waarbij de groei zowel in de vorm van acquisities als door innovatie worden gestimuleerd. Aan de ene kant consolideert de markt zich langzaam met overnames, zoals Axians ook dit jaar Kadenza heeft overgenomen en op dit moment bezig is met de afronding van Koning en Hartman vanuit moederorganisatie Vinci-Energies. Aan de andere kant zien we veel nieuwe ‘technologie- en datagedreven’ bedrijven ontstaan, vaak in de vorm van startups maar vaak ook in de vorm van nieuwe businessmodellen binnen bestaande organisaties. Hier participeren we vanuit Axians ook veelvuldig in, maar we hebben zo ook onze eigen startups waarin we een nieuw of aanvullend portfolio bouwen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan it-security, iot en datascience die we snel kunnen laten groeien door een goede kruisbestuiving.
Wat heeft uw organisatie dit jaar allemaal gedaan en hoe hebben jullie dit ervaren?
Axians heeft een heldere portfoliodefinitie neergezet op basis van drie bouwblokken: dynamische infrastructuren, intelligente apps en zakelijke applicaties. Alles wat we doen kunnen we op dit moment hierin onderverdelen en raakt de kern bij de meeste organisaties. Binnen de expertisegroepen creëren we vervolgens een specifieke segmentfocus, zodat we onze klanten steeds beter leren kennen en we daarbij sneller kunnen innoveren met elkaar. Innovatie is namelijk de kern van onze dienstverlening waarin we steeds meer as a service-diensten naar de markt brengen. Van werkplek tot unified communications, netwerk, security of zelfs machine as a service.
Hoe kijkt uw organisatie naar de ontwikkelingen in de markt op zich?
De markt ontwikkelt zich enorm snel en er staan een aantal grote ontwikkelingen voor de deur waarop we ons voorbereiden. Ontwikkelingen zoals 5G, wifi 6, artificial intelligence, datavirtualisatie en blockchain zijn heel dichtbij en zelfs al in ontwikkeling binnen de projecten die we doen. Het is voor ons enorm belangrijk dat we deze ontwikkelingen goed volgen, kennis opdoen en hier vervolgens diensten op ontwikkelen die voor onze klanten makkelijk en snel af te nemen zijn. Dat is dan ook precies waar we continu in investeren, zowel intern als met onze klanten, maar ook met onze zusjes Actemium (industrie), Omexom (energie), Verkerk (zorg) en Vinci Facilities (gebouwen), waarin we kennis, kunde en diensten steeds meer bundelen tot slimme oplossingen. Van industriële cybersecurity tot de realisatie van een digital twin voor DV Nutrition, waar we een Awards-nominatie voor hebben gekregen.
Hoe ontwikkelt uw bedrijf zich richting de toekomst en welke concrete stappen gaan jullie hiervoor op korte termijn nemen?
Axians wil heel graag blijven groeien als netwerkorganisatie. We bouwen een steeds sterker netwerk van expertise, waarbij ieder volledig in zijn kracht is en flexibel is om te bewegen. Dit brengt namelijk een hoge mate van ondernemerschap en betrokkenheid met zich mee. De resultaten en groei van de afgelopen jaren laten dit zien en ik denk dat we daarmee ook steeds meer zichtbaar zijn in de markt met vooral mooie, vooruitstrevende projecten.
Deze aansprekende projecten lichtten we er graag uit en trekken veel nieuwe medewerkers, zowel ervaren professionals als young professionals die bij ons een mooi programma doorlopen om zowel technische al persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen. Dit doen we al jaren met gerenommeerde opleiders, maar vanaf dit jaar bijvoorbeeld ook samen met PSV waar we vooral leiderschap en groepsgedrag tot uiting laten komen. De staf is persoonlijk betrokken bij dit programma, dit is wel een hele mooie start van je carrière, lijkt mij!
Wat was het absolute hoogtepunt van het afgelopen (half) jaar?
Hoogepunten zijn voor ons altijd gerelateerd aan de projecten waar we aan werken met onze klanten. De drie nominaties van dit jaar voor de Computable Awards 2019 zijn daar hele mooie voorbeelden van:
✅ ‘Digitale Transformatie van het Jaar’ voor de samenwerking tussen Esri, IBM, Cisco, Axians en Port of Rotterdam.
✅ ’ICT-project van het Jaar in het MKB’ voor de samenwerking tussen Actemium, Bostec, Axians en DVNutrition.
✅ ‘ICT-project van het Jaar in het Onderwijs’ voor de samenwerking tussen Axians en STC Group.
Wat was een belangrijke les voor jullie het afgelopen (half) jaar?
We vinden steeds meer de samenwerking tussen onze bedrijven en met de andere merken binnen Vinci-Energies. Dit leverde onze klanten al veel voordeel op en ik verwacht dat we hier nog enorm in kunnen groeien. Dat heeft ons ook doen besluiten om hierin dit jaar en de komende jaren veel te investeren waar het gaat om gezamenlijke diensten. Zowel in de vorm van kennis, maar vooral ook in het elkaar goed leren kennen en tools om dit proces goed te ondersteunen. Er is enorm veel energie ontstaan de afgelopen maanden nu we deze projecten steeds meer zichtbaar maken. Energie voor elkaar en naar de markt.
Welke uitdagingen staan bij jullie voor de deur voor 2020?
Axians groeit snel de afgelopen jaren. We hebben door de jaren heen een mooi schaalbaar model ontwikkeld waarin we deze groei kunnen opvangen en we zijn er enorm trots op dat, ondanks de snelle groei, de markt ons de afgelopen drie jaar continu terug geeft dat we ook groeien in kwaliteit. Dit willen we natuurlijk graag handhaven en daarom passen we steeds onze organisatie licht aan. Geen grote verschuivingen, maar steeds accenten om ervoor te zorgen dat de focus op klanten en ons ondernemerschap blijft. Het spanningsveld tussen groei, innovatie en kwaliteit heeft dan ook continu de aandacht.
Is er een specifieke bedrijfsfocus voor 2020?
Jaarlijks organiseren wij een groot evenement voor onze klanten waarin we innovatieve projecten zichtbaar maken; veelal spreken onze klanten zelf. Dit jaar is het thema ‘Connecting Ambitions’ en dat is feitelijk precies wat we nastreven. We groeien van een traditionele systeemintegrator naar een strategisch partner voor zowel onze leveranciers als onze klanten. Steeds meer brengen wij de ambities van deze organisaties bij elkaar en we doen er alles aan om dit te vergroten.
Een voorbeeld hiervan is de ‘Strategische Innovatie’-track die we met een groep cio’s en it-managers, onder begeleiding van een hoogleraar, doorlopen. Daarmee helpen we ze om innovatie steeds beter te organiseren en it belangrijk te maken in de boardroom. We werken tevens aan een track op het vlak van datascience en we organiseren frequent sessies rondom it- transformatie; hoe transformeer je naar een it-regieorganisatie? Ik denk dat dit waardevolle programma’s zijn bovenop onze kennis en diensten.
Wat betekent een nominatie voor de Computable Awards 2019 voor uw organisatie?
Onze klanten hebben veelal uitdagingen in het organiseren en realiseren van innovatie, daar ondersteunen wij veel bij. Het is dan ook leuk voor onze medewerkers dat we erkenning krijgen en gezien worden door de markt als een partner die daar meer dan gemiddeld aan kan en zal bijdragen en daarmee waarde leveren in het primaire proces van onze klanten. De Awards-nominaties voor Axians dit jaar zijn dan ook echt ‘state-of-the-art’-projecten, zowel qua gebruik van nieuwe technologie als de verregaande samenwerking hierin.