LeasePlan trekt een stekker uit de internationale uitrol van een Core Leasing System. Het mislukte it-project kostte de Nederlandse autoleasemaatschappij al 92 miljoen euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf. Volgens het Financieele Dagblad (FD) gaat het om SAP-software.
Uit de cijfers van het tweede kwartaal blijkt dat de nettowinst uitkomt op 32 miljoen euro. Dat is een flinke daling ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018. Toen bedroeg de winst 152 miljoen euro. De kostendaling schrijft de organisatie toe aan het stopzetten van de ontwikkeling van een zogeheten core leasing-systeem. Dit kostte de organisatie tot nu toe bijna een miljard euro.
Algemeen directeur Tex Gunning vertelt dat LeasePlan naar een bedrijfsmodel toewerkt dat volledig digitaal is. ‘We willen digitale diensten leveren tegen digitale kostenniveaus en waarde uit onze data halen via kunstmatige intelligentie. Hier is een flexibele en schaalbare it-architectuur voor nodig en de traditionele it-architecturen voldoen niet aan onze deze wensen.’ Volgens hem zijn de gewenste productverbeteringen technologisch niet snel genoeg door te voeren.
De ceo heeft daarom de strategische beslissing genomen om de ontwikkeling van hun core leasing-systeem stop te zetten, dat volgens het FD is gebouwd op basis van SAP-software. ‘De organisatie begon eind vorig jaar te twijfelen aan de it-infrastrucuur op basis van SAP’, schrijft de krant. In maart schreef LeasePlan nog druk bezig te zijn met de uitrol van SAP en dat dit vertraagd is omdat de verwachte voordelen (vooral op gebied van efficiëntie) lager uitvallen of helemaal wegvallen.
Digitale architectuur
LeasePlan gaat nu over op een ‘next generation digital architecture’. ‘Hoewel dit beluit dit kwartaal leidt tot minder winst, stelt deze architectuur ons in de toekomst in staat een nieuwe reeks slimme vlootproducten en -diensten aan onze klanten aan te bieden. Dit moet efficiëntievoordelen opleveren’, aldus Gunning.
De nieuwe architectuur bestaat uit verschillende modules, bijvoorbeeld voor voorspellend onderhoud, verzekeringsclaims, contractbeheer. Dit wordt gebouwd op basis van bestaande LeasePlan-producten en componenten van derden. Gunning: ‘Alle modules worden schaalbaar ontworpen zodat we tegen lagere kosten meer auto’s aan onze platformen kunnen toevoegen, productimplementaties en updates kunnen toepassen en via api’s kunnen integreren met systemen van derden.’
Poeh! Da’s een fikse strategische misser. Daar gaan koppen rollen…
Forse afschrijving in dit stadium. Riskante nieuwe strategie ook.
’t Is wat met die SAP-implementaties…
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/erp/6464719/250449/lidl-neemt-verlies-van-half-miljard-op-sap-project.html
@Robert: Het is een nogal prijzig falen van SAP! Ik zou me wel tien keer bedenken voor ik als organisatie nog met SAP voor een groot project in zee ging. Maar ach, de overheid heeft er ook een handje van het ene mega-project na het andere te laten mislukken met andere softwarehuizen. Ik vraag me soms wel eens af of we niet aan het einde van de ‘rek’ van de IT zijn gekomen. Worden de projecten zo veelomvattend, zo mega-complex, dat het gewoon niet meer te implementeren valt?
Al vraag ik me wel af hoe je duizenden mensen aan het werk kan houden met het ombouwen van retailprijzen naar inkoopprijzen… Maar daarvoor zal mijn kennis van de materie wel simpelweg tekortschieten…
@Robert van Weersch | 15 augustus 2019 14:05
Dergelijke fundamentele modificaties van SAP zijn zonder uitzondering een heel erg slecht idee. Elke CIO zou dat inmiddels moeten weten. Een dergelijke eigenwijze “wir-schaffen-das” houding wordt dan ook genadeloos afgestraft in de IT praktijk.
Misschien moet ook hier de vraag gesteld worden of het wel een puur it-probleem is?
Ik snap niet helemaal waarom je voor een boekhoudkundig pakket SAP zou nemen.
SAP is toch meer voor fabrieken?
Je verhuurt auto’s en krijgt ze na een tijdje weer terug en moet ze dan verkopen.
En een portaal om het te regelen.
Belastingregelingen per land.zal nog verschillen.
Voor dit soort bedragen kan je beter iets anders als uitgangspunt nemen. Want bij SAP betaal je ook nog elk jaar een fors bedrag aan licenties.
@R.J.Tuynman: uw vraag : einde van de rek in IT, is terecht. Niet dat de experts van bv. SAP dommer geworden zijn, maar voor veel gebruikers zijn de grenzen al overschreden. Door de complexiteit, ook door het gebrek aan inzicht , waardoor gebruikers foute dingen gaan doen, en AI kan niet alles opvangen, maar ook onlogische verwachtingen krijgen door de nieuwe buzz-words. Johan Kruyff wist het al voor de IT revolutie: je ziet maar dat wat je door hebt. En juist dit ‘doorhebben’ wordt blijkbaar steeds moeilijker.
Da’s duur leergeld. Hoop wel dat ze door hebben dat die nieuwe manier van werken nog meer afhankelijk is van het ingezette personeel. Als je een blik kneusjes open trekt dan zal het net zo eindigen als bij de SAP implementatie.
@Jos: “Je gaat het pas zien, als je het door hebt” zei ene Johan Cruijff. Wat ik probeerde aan te geven was dat die rek er vooral in de complexiteit en performance van nieuwe en vooral de grote systemen, uit is.
Doordat systemen alsmaar verder aan elkaar gekoppeld worden, ieder met een flinke portie eigen legacy, ontstaan er megaconstructies die al een soort ’torentje-torentje-bussekruit’ op elkaar en aan elkaar geknoopt worden. Daarbij moeten die systemen dan ook nog eens zwaar bevraagd kunnen worden door vele honderden gebruikers tegelijk, met query’s die over verschillende servers en databases lopen. Die rek is er denk ik wel uit en dat manifesteert zich in overheidsprojecten en megaprojecten bij multi-nationals omdat die de grootste gebruikersgroepen en de meest complexe infrastructuren kennen.