Niet zo lang geleden was de cloud nog nieuw en booming. Vandaag de dag is het bijna standaard. Toch is de cloud niet zo simpel en ongecompliceerd als velen denken. Wat is de situatie vandaag? Hoe evolueert de cloud, wat zijn de belangrijkste uitdagingen en welk potentieel heeft de cloud voor de toekomst? In deze bijdrage wil ik een antwoord geven op deze vragen.
De cloud is vandaag bijna alomtegenwoordig. Het is niet langer louter een tool, maar een volwaardig platform om voor klanten een snelle customer experience mogelijk te maken. De cloud is cruciaal en zelfs verplicht voor de ontwikkeling van bedrijven, want centraal binnen elk van de drie actuele ‘big questions’ in it: security, data en werkplek. Dit wordt geïllustreerd door het feit dat het steeds zeldzamer wordt mensen te moeten overtuigen om de switch te maken. Als mensen nog overtuigd moeten worden, is dat meestal omdat ze niet echt begrijpen wat de cloud is. Voorlichting is in dat geval essentieel: de basisbeginselen en de werking van de cloud uitleggen, tests draaien en de stakeholders geruststellen over de veiligheidsaspecten.
Complex
Mensen denken misschien dat de cloud iets eenvoudigs is en dat migratie een proces van enkele maanden is, maar niets is minder waar: het is een erg complex gegeven, omdat het extreem betrouwbaar en veilig moet zijn, maar tegelijk aan de groeiende vraag naar flexibiliteit en mobiliteit moet voldoen, zowel voor apparaten als voor toegang tot diensten. De cloud wordt zo met de dag complexer door onophoudelijke innovatie en nieuwe mogelijkheden die op dagelijkse basis ontwikkeld worden.
Bovendien, en dit wordt soms vergeten, is de cloud geen afgewerkt product, maar een platform waarop apps en oplossingen gebouwd worden. Migreren naar de cloud is dus geen eindpunt, maar het begin. De cloud vergt daardoor skills en knowhow die bedrijven traditioneel niet in huis hebben. De logische keuze is in dat geval om een beroep te doen op een externe dienstenleverancier die kan helpen de overgang naar de cloud te maken en te managen wanneer alles up and running is – wat bekend staat als ‘managed services’.
Drie fases van migratie
Migratie naar de cloud gebeurt over het algemeen in drie stappen. De eerste is de ‘lift and shift’ van bestaande architectuur en applicaties van de traditionele it-infrastructuren (legacy of on-premise) naar de cloud, en de ingebruikname van gelijksoortige nieuwe diensten die beschikbaar zijn in de cloud. Dit is het ‘laaghangend fruit’ waar de meeste bedrijven zich ondertussen bewust van zijn, dat goede performance en diensten mogelijk maakt, terwijl het ook een onmiddellijke kostenwinst met zich meebrengt en bredere perspectieven, mogelijkheden en opties biedt: kunstmatige intelligentie (ai), big data, IoT, data analytics et cetera.
De tweede fase bestaat uit alle toepassingen van bedrijven van dichtbij bekijken: wat is de situatie, en hoe kunnen ze nog meer uit de cloud halen door de aanpassing of refactoring van applicaties? Dit omvat het moderniseren van apps, zodat ze het gebruik van nieuwe tools of mogelijkheden, aangeboden door de cloudproviders, mogelijk maken. Database services vormen een duidelijke kandidaat, waar de meer traditionele serversystemen vervangen worden door al dan niet relationele database services of analytics services uit de public cloud.
In de derde fase wordt de front-end herzien en worden diensten die via applicaties aangeboden worden, aangepast. Hier kunnen bedrijven nieuwe mogelijkheden echt ten volle gaan benutten door in hun toepassingen modules en functionaliteiten te ontwikkelen, bijvoorbeeld data analytics. Afhankelijk van de bedrijfscontext kunnen deze fases anders benaderd worden, maar dit is de essentie.
Private versus public cloud
Een belangrijk element bij de migratie naar de cloud is de keuze tussen private (gehost door het bedrijf zelf) en public cloud (gehost en gemanaged door een externe provider). Hoewel public cloud vaak de ‘makkelijkere’ oplossing lijkt, is het niet het antwoord op alles en komt het met een aantal valkuilen. Begeleiding door experts is daarom cruciaal. In elk geval moet de beslissing altijd gemaakt worden op basis van de context en een aantal specifieke criteria: van kosten tot en met het geheel van toepassingen en it-infrastructuur, regulering, security et cetera.
Recent zien we een fenomeen dat bekendstaat als ‘cloud repatriation’: bedrijven die van public cloud teruggaan naar privaat gehoste oplossingen of zelfs on-premise infrastructuren. Doorgaans heeft dit met kosten of security te maken: als men zaken in de public cloud niet goed beheert, krijgt men bijna gegarandeerd te maken met datalekken, aanvallen en/of hoge kosten. Als het op security aankomt, is het tegendeel ook waar: indien goed beheerd, is public cloud een van de veiligste omgevingen voor gevoelige bedrijfsdata met verschillende beschermingslagen die toegevoegd worden bovenop de security wrapping van de providers: two-factor authentication, firewalls, anti-intrusion utilities en ga zo maar door. Dergelijke hoge veiligheidsniveaus aanhouden is een kwestie van zowel investeren als kunde.
De toekomst
In de nabije toekomst is vooral grote vooruitgang te verwachten op het vlak van applicaties. Naarmate nieuwe mogelijkheden en opties opduiken en mensen meer vertrouwd raken met de cloud, zullen nieuwe gebruikscases bedrijven het toelaten om beter en innovatiever te functioneren. Pas dan zullen we de ware omvang zien van de mogelijkheden die de cloud te bieden heeft. Dit alles is gelinkt aan de drie actuele ‘big questions’ in it: security, data en werkplek. De cloud kan een erg goed antwoord zijn op elk van die drie vragen.
Steve Rosa, vice president global business development en cloud, infrastructure en security bij Getronics
“De cloud is complex, de cloud vergt skills en knowhow die bedrijven traditioneel niet in huis hebben. De logische keuze is om in dat geval een beroep te doen op een externe dienstenleverancier wat bekend staat als managed services.”
Ik sta natuurlijk bekend om mijn scepsis aangaande de cloud maar betreffende de ‘lift and shift’ van traditionele IT-infrastructuren naar de cloud doen klanten er goed aan om vooraf de resultaatverplichting over ‘kostenwinst’ af te spreken. Daarmee verkrijg je budget voor een ‘cloud repatriation’ want ik ben wel sceptisch maar niet gek en weet daarom waar de besparingen te behalen zijn. En legacy naar de cloud verplaatsen is over het algemeen geen goed idee, transformeer deze voordat je naar de cloud gaat. En als een ‘shift’ niet mogelijk is dan is de cloud niet ’the place to be’ omdat vierkante blokjes altijd slecht zullen blijven passen in de ronde gaatjes. En betreffende de 3 ‘big’questions van security, data en werkplek is er gewoon weer een cyclische beweging gaande want het is niet de eerste keer dat er gecentraliseerd wordt.
Tekort aan ict engineers die elkaar dagelijks willen kruisen in de file op weg naar hun cloud repatriation projecten, vanwege de complexe commodity 😉 cloud services.