Atos speelt een ontwikkelaarsrol in een gedecentraliseerd sociaal netwerk dat de privacy van alle gebruikers moet waarborgen. Het platform, gebaseerd op blockchain, komt voort uit Helios, een driejarig onderzoeks- en innovatieproject dat wordt gefinancierd door de Europese Commissie als onderdeel van het Horizon 2020-programma.
De Franse it-integrator wordt specifiek verantwoordelijk voor de ontwikkeling, productie en integratie van een 360-gradenvideo die gebruikers een bijzondere beleving moet bieden omdat het onder meer de bewegingen volgt die zij met hun apparatuur maken. Deze video kan worden gestreamd en de manier van distributie volgt het peer-to-peer model: gebruikers die honderd procent controle hebben over de content die zij ontwikkelen, kunnen hun video’s delen met wie zij willen en hiervoor financiële compensatie ontvangen.
Atos neemt ook deel aan de ontwikkeling van een aantal technische activiteiten: van het beheer en coördineren van specifieke vereisten waaraan technologie moet voldoen tot de ontwikkeling van systeemmodules en systeemintegratie. Dit doet het bedrijf met als doel een uitrol in Europa mogelijk te maken. Atos werkt hiervoor samen met vijftien partners, waaronder het Trinity College in Dublin en de Universiteiten van Pisa (Italië), Barcelona en Valencia (Spanje) en het Griekse Hellas Research en Technology Center.
Helios-project
Het Helios-project heeft tot doel een nieuwe generatie, peer-to-peer sociale-medianetwerk te ontwikkelen en te valideren, met een op blockchain gebaseerde architectuur als ruggengraat. Deze infrastructuur moet de ‘democratisering van de productie van user-generated content, evenals de promotie en het ten gelde maken hiervan overeenkomstig met ethische beginselen en wettelijke vereisten’ faciliteren.
‘In een tijd waarin zich verschillende grote schandalen hebben voorgedaan die een relatie hebben met de integriteit van persoonlijke en vertrouwelijke data moet Helios een omgeving creëren waarin gebruikers de volledige regie behouden over hun privacy en het eigenaarschap van de content die zij delen. Hiervan is geen sprake als zij gebruikmaken van reguliere sociale-mediaplatforms’, aldus de makers.