De Amerikaanse crm-gigant Salesforce neemt ClickSoftware over. Dat bedrijf maakt ‘field service’-software waarmee bedrijven het uitsturen van technici naar klanten kunnen beheren. Salesforce legt 1,35 miljard dollar op tafel.
ClickSoftware is gespecialiseerd in zogenaamde field service management-software en workforce management-software. Onder meer bedrijven als Bosch, Deutsche Telekom, Ericsson en Unisys gebruiken de oplossing om hun mobiele arbeidskrachten te beheren.
Salesforce introduceerde in 2016 al een soortgelijke dienst (Field Service Lightning) en daar was ClickSoftware nauw bij betrokken. De tools van beide organisaties zijn al met elkaar verstrengeld. Als een mobiele werker of technicus bijvoorbeeld in het verkeer wordt opgehouden, kan een dispatcher via de software iemand anders naar de klant sturen. Alle betrokken partijen worden daar ook automatisch van op de hoogte gebracht. Via ClickSoftware kunnen ook werkorders worden beheerd of taken worden verdeeld onder het beschikbare personeel. Dat personeel zelf krijgt alle informatie over de jobs op hun smartphone.
De overname moet Salesforce beter wapenen tegen andere bedrijven die op deze markt actief zijn. Microsoft bijvoorbeeld nam in 2015 al FieldOne over, een concurrent van ClickSoftware.
Salesforce hoopt de overname af te ronden tegen 31 oktober, op het einde van zijn fiscaal kwartaal. Net voor de zomer nam Salesforce ook al Tableau over, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in data-analyse. Daarvoor betaalde het 15,7 miljard dollar.