Luchtvaartmaatschappijen British Airways en Iberia rusten hun vliegtuigvloot uit met het European Aviation Network (EAN). Via dat netwerk kunnen passagiers tijdens vluchten browsen, video’s streamen, sociale media checken of gamen. Dit netwerk wordt onder meer geleverd door het telecombedrijven Inmarsat en Deutsche Telekom.
De zogeheten European Aviation Network-oplossing wordt ontwikkeld door het Britse Inmarsat en Deutsche Telekom (DT). Ook vliegtuigbouwer Airbus, Thales (Franse ict-leverancier voor luchtvaart en defensie), Nokia (Finse fabrikant van telecommunicatieapparatuur), Cobham (Engelse technologieleverancier voor vliegtuigen) en EAD Aerospace (Franse leverancier van retrofit) zijn betrokken bij het project.
De partijen zijn op kleine schaal gestart (soft launch), waarbij het breedbandnetwerk op ruim honderd vluchten in Europa van luchtvaartmaatschappijen British Airways en Iberia beschikbaar is en later wordt uitgebreid naar meer vluchten. Het gaat onder meer om vluchten tussen Amsterdam en Londen en naar andere Europese steden zoals Madrid, Athene, Lissabon en Rome. Ook staat een uitrol bij vliegvaartmaatschappij Vueling op de planning.
Tijdens deze proefperiode willen de partijen de service kunnen monitoren en finetunen, voor het wordt uitgerold in de bredere vloot. Het claimt dat het netwerk in de komende maanden bij meer vliegtuigen van luchtvaartklanten wordt uitgerold. Dat worden in totaal zo’n driehonderd vliegtuigen.
De exacte planning, de vliegroutes en vliegroutes voor de bredere uitrol zijn niet bekend gemaakt.
In negen uur geïnstalleerd
Het netwerk wordt ingezet via een infrastructuur in de lucht en op de grond. Het is naar eigen zeggen binnen negen uur in een vliegtuig geïnstalleerd.
Europa vervoert een miljard passagiers middels elf miljoen vluchten per jaar. De partijen claimen dat dertigduizend passagiers per dag gebruik kunnen maken van EAN.