Als grootste aanbieder in de VS van online producten, heeft Amazon veel macht. Nu wil de grootgrutter, tevens hostingplatform voor veel online winkels, aanbieders gaan beboeten die te grote verpakkingen versturen. Zal dit leiden tot betere en slimmere verpakkingen over de hele wereld?
Instituties van formaat hebben vaak de mogelijkheid zaken zo naar hun hand te zetten, dat de rest van de wereld er ook aan moet geloven, denk maar aan de AVG (of GDPR) van de EU. Amazon is ook zo’n macht, maar dan aan de verkoopkant. Met boetes kan het bedrijf ervoor zorgen dat producenten slimmer moeten gaan inpakken en kleine winkels die via Amazon verkopen ook beter moeten zorgen voor het inpakproces.
Zo bracht Philips bijvoorbeeld de grootte en het aantal onderdelen van de verpakking van een bepaald scheerapparaat terug met respectievelijk 80 procent en van dertien naar negen onderdelen.
Een groot bedrijf zal dit nog wel aankunnen, maar hoe zit het met alle kleine winkels die op de marge van hun bestaan opereren? Zien we een totaal nieuwe branche ontstaan, eentje die niet alleen de bezorging op zich neemt, maar ook de verpakking verzorgt?
Hoe ziet u de toekomst van het verzenden van pakketjes over deze aardkloot tegemoet?