Veel it-resellers schakelen steeds meer over van de verkoop van hard- en software naar de verkoop van abonnementen en diensten. Ze evolueren naar het beheer van it-apparatuur als een dienst (as a Service), waarbij ze van traditionele eenmalige deals overstappen naar een duurzamer bedrijfsmodel door netwerken als een dienst te leveren. Dat dit uitdagingen met zich meebrengt, zal je niet verbazen.
It-resellers waren gewend om servers, netwerk- en opslaginfrastructuur, softwarelicenties, ondersteuning en een break-fix cover te verkopen als één complete it-oplossing. Maar uiteindelijk is deze stijl van zakendoen steeds moeilijker te handhaven, omdat klanten veel meer afhankelijk zijn van connectiviteit en toegang tot het internet voor cloud-diensten, zoals e-mail, het delen van bestanden, communicatiemiddelen en zelfs boekhoudsoftware. Dit betekent dat de eisen en verwachtingen van klanten ten aanzien van it-resellers zijn veranderd.
Net als tv-abonnementen betekent de nieuwe stijl van zakendoen, as a Service, dat it-resellers verschillende ‘pakketten’ kunnen leveren die kunnen worden aangepast aan de behoeften van de klant en een regelmatig inkomen kunnen genereren uit het beheer van de it van de klant. Daarnaast zullen er veel lagere initiële kapitaalkosten zijn voor starters en it-resellers die een meer proactieve aanpak bieden voor de ondersteuning van de traditionele reactieve, break-fix-stijl business.
Overstappen naar deze stijl van zakendoen brengt uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld: waar de it-reseller voorheen reactief kon zijn, moet hij nu de klant pro-actief ondersteunen. Als de klant überhaupt al de drempel heeft durven nemen om zijn netwerkmanagement in de cloud plaats te laten vinden.
Maar met een cloudmanagementsysteem, hebben it-resellers een probleemloos, schaalbaar platform in handen dat hen de tools en hardware biedt om de implementatie en het beheer van klantnetwerken te vereenvoudigen. Zo kunnen it-resellers zich concentreren op het opschalen van hun business.