De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) wil zich klaarstomen voor de toekomst en zet daarom in op technologische innovaties. Zo wil het blockchain gebruiken om studenten toegang te geven tot hun educatiedossier en data voor onderwijsinstellingen beschikbaar maken om hun onderwijs te optimaliseren.
Dat vertelt Hans Schutte, directeur-generaal van DUO, aan de organisatie van Big Improvement Day.
DUO verzorgt de bekostiging van Nederlandse onderwijsinstellingen en de studiefinanciering van studenten. De instellingen moet, als onderdeel van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), de beslissingen die in de politiek zijn gemaakt uitvoeren. Om op deze beleidswijzigingen in te spelen, probeert het ‘de best mogelijke’ systemen en processen te ontwikkelen.
Educatiedossiers
Eén van de potentiële innovaties is blockchain, vertelt Hans Schutte, directeur-generaal bij DUO. Via deze technologie wil hij een open en beveiligd netwerk creëren waar data worden bewaard en aangevuld. Hiermee krijgen studenten toegang tot hun eigen educatiedossier.
‘Door deze educatiedossiers toegankelijk voor studenten te maken op elk moment en op elk mobiel apparaat, geven we studenten de controle over hun eigen onderwijsdata. In één oogopslag kunnen ze dan bijvoorbeeld zien wat ze per maand lenen, hoeveel studiepunten ze hebben gehaald en hoeveel collegegeld ze nog moeten betalen.’
Bovendien moet die blockchain-oplossing studenten persoonlijke reminders sturen, bijvoorbeeld als zij hun studentenreisproduct moeten stopzetten. Tot slot denkt Schutte dat blockchain studeren in het buitenland makkelijker kan maken. ‘We kunnen diploma’s via blockchain internationaal uitwisselen zodat de waarde van deze diploma’s makkelijk met elkaar vergeleken kan worden.’
Datagebruik
Daarnaast wil DUO zijn eigen data beter benutten om onderwijsinstellingen meer inzicht te bieden en zo het onderwijs te verbeteren. Zo wil Schutte inzicht bieden in de doorstroming van hun leerlingen en studenten. Ook spreekt de directeur-generaal over koppelingen met de data van externe partijen, zoals het CBS, om hiermee inzicht te bieden in zowel de huidige als toekomstige arbeidsmarkt. ‘Dit helpt onderwijsinstellingen om hun curriculum in te richten naar de vraag.’
Om deze ambities te realiseren, moet Schutte nog wel het juiste, gespecialiseerde talent aantrekken. Daarnaast investeert hij in de huidige medewerkers om hen de ruimte te geven zich te ontwikkelen in de nieuwe technologieën.
Het is onduidelijk in welk stadium DUO zich bevindt om deze technologische toekomstplannen daadwerkelijk te ontwikkelen of in gebruik te nemen.
Geen idee wat blockchain hier als meerwaarde biedt.
Normaal gesproken gebruik je daar een centrale database afgeschermd met een api die communiceert met een website of een app waar iemand persoonlijk voor inlogd.
Reminder sturen om de OV kaart stop te zetten is normaal gesproken 1 simpele query in de database uitgevoerd door een cronjob.
Volgens mij kan alles al wat DUO nu zegt met de huidige database. Zonder blockchain.
Lijkt mij zonde van het belastinggeld om te experimenteren met nieuwe technieken alleen maar omdat het kan.
Het vergelijken van diploma’s gaat echt niet beter door blockchain te gebruiken.
Dank u Corne. Totaal onnodig en klinkt als een losse flodder.
Corne,
Het voordeel is heel helder beschreven in de eerste zin van dit artikel.
Toegegeven, ik zie vooral weer het veelvuldig gebruik van buzzwords afkomstig van bullshit bingo kaarten
@Pascal: Je bedoelt deze zin
“De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) wil zich klaarstomen voor de toekomst en zet daarom in op technologische innovaties.”
Ik kijk ook naar de zin ‘lees ook’ met de verwijzing naar het artikel ‘DUO reserveert 240 miljoen voor ICT-inhuur’.
Lijkt mij dat dit bedrag een stuk lager (liefst 0) kan worden als we deze keer niet voorop willen lopen. In voor zoverre je van voorop lopen kan spreken.Want het zou ook zomaar de verkeerde kant op lopen kunnen zijn.
Het oorspronkelijke doel van DUO is het geruisloos afhandelen van studie financiën. Vanuit de politiek wordt al genoeg gewijzigd om het DUO bezig te houden. Onnodig om daar nog een schepje bovenop te doen. Mogelijk kan DUO de belastingdienst of het UWV helpen als ze tijd over hebben, daar zijn nog genoeg problemen op te lossen.
Beetje triest dat derden zich op kosten van de overheid de blockchain technologie gaan aanleren.
Misschien een herhaling van wat Corné Smiesing al gezegd heeft.
Ja hoor, en weer is er een manager die vindt dat zijn/haar organisatie “innovatief” moet worden en op de golfbaan heeft gehoord dat blockchain innovatief is. DUS moeten we innovatief gaan doen met blockchain… ehm, welk probleem kunnen we daarbij verzinnen? Heel lang nagedacht en terechtgekomen op iets waarbij blockchain welgeteld 0% toegevoegde waarde heeft (in elk geval in de voorbeelden die worden genoemd).
Wanneer leren mensen eerst de problemen die ze hebben _goed_ te analyseren, de echte oorzaken van die problemen te identificeren en daarna kijken waarmee deze oorzaken kunnen worden weggenomen.
Blockchain == ingewikkelde database technologie != oplossing om berichten te versturen.
Nog een kleine toevoeging. Hoe gaat blockchain om met wijzigingen in de informatie. De politiek gooit om de zoveel tijd alles om. Kan je met blockchain dan op een eenvoudige manier alles wijzigen of komen daar dan miljoenen transacties uit voort die een paar maanden duren om de informatie bij te werken.Hoe doe je versiebeheer?