Technologie, communicatie en manieren van samenwerken veranderen continu. Vooral binnen de grootzakelijke markt transformeert communicatietechnologie steeds meer naar online-omgevingen: on premise communicatie verschuift naar de cloud. Tegelijkertijd is er ook een ontwikkeling gaande op een ander gebied: de manier waarop medewerkers samenwerken.
Er wordt steeds vaker in flexibele projectteams gewerkt, ingezet door de toenemende behoefte van organisaties en werknemers aan een tijds- en plaats onafhankelijke werkomgeving. Het werken in (digitale) teams brengt nieuwe communicatiebehoeftes met zich mee en it moet daar vanzelfsprekend op aansluiten. Het zakelijke communicatieplatform Slack veroorzaakte een aantal jaren geleden al een revolutie op het gebied van team communicatiesoftware. Deze revolutie bleef niet lang onopgemerkt bij Microsoft en Cisco en zij sprongen snel ook op die trein.
Flexibele projectteams
Medewerkers opereren meer en meer in flexibele projectteams, waarin mensen van verschillende disciplines, afdelingen als ook uit externe organisaties samenwerken aan allerlei projecten. Om efficiënt samen te kunnen werken in zo’n teamverband, is de juiste software cruciaal.
Deze eenvoudige cloudgebaseerde collaboration tool brengt alle communicatie in een bedrijf samen op één plek die niet alleen overzichtelijk en doorzoekbaar is, maar informatie heel gestructureerd en gemakkelijk deelt in verschillende teams. Niet voor niets veroverde deze startup heel snel de wereld van de bedrijfscommunicatie en wist zij haar waarde in 8 jaar tijd te vermeerderen tot zo’n 8 miljard dollar.
Het valt op dat deze grote spelers in korte tijd hun strategie behoorlijk hebben bijgestuurd en in korte tijd de focus hebben verschoven van “unified communication” (UC) naar “collaborative communication” als centrale entiteit. Zo transformeerden zij mee met de vernieuwde standaarden voor flexibel samenwerken in teams in de cloud en ontwikkelden hun eigen teamcommunicatie oplossingen Microsoft Teams en Webex Teams.
Niet de volwassenheid van Slack
In die Teams-transformatie staan Microsoft en Cisco nog wel aan het begin. De oplossingen van deze partijen hebben nog niet de volwassenheid die Slack inmiddels al heeft. Ook is er nog geen volwassen implementatie van het hele UC-domein. Dit uit zich bijvoorbeeld doordat applicaties die afhankelijk zijn van meer geavanceerde koppelingen, nog niet goed te realiseren zijn in Webex Teams en Microsoft Teams.
Één van de sterke kanten van Slack is dat de functionaliteiten goed passen bij de opkomst van flexibele arbeid. Een gebruiker kan in verschillende organisaties in verschillende teams zitten. Dat is een van de uitdagingen waar bijvoorbeeld Microsoft nog voor staat. Microsoft Teams is nog niet zo ver dat het eenvoudig is om als gebruiker in meerdere organisaties en in verschillende teams samen te werken.
Echter, kijkend naar communicatie, dan hebben Cisco en Microsoft een gedegen achtergrond die Slack volledig mist. Zo heeft Cisco al een zeer sterke positie op het gebied van VOIP. Slack heeft nooit telefonie aangeboden en het valt te bezien of deze functionaliteit aan Slack wordt toegevoegd door Slack zelf of door een derde partij. Microsoft is met Office een dominante, krachtige speler op het gebied van documenten. Het gemakkelijk delen van Office documenten binnen teams levert daarom een belangrijk en onderscheidend voordeel op. Microsoft kan deze voorsprong uitbuiten door de beste office integratie als Teams propositie aan te bieden. Zo kunnen Microsoft en Cisco, met hun eigen sterke proposities voor flexibel samenwerken in de cloud, de competitie met elkaar aangaan.
Communicatieplatformen voor teams, in welke vorm dan ook, zijn de toekomst. Weliswaar staan Microsoft en Cisco nog wel in de eerste fases van ontwikkeling, maar kijkend naar hun initiatieven op het gebied van teams-software zijn de eerste stappen in de goede richting in ieder geval gezet.
Ik kan het niet laten ook hier even mijn ervaringen te delen.
Cisco Spark is -zo lees ik net- over gegaan op Webex Teams. Prima. Cisco Spark was jaren geleden al een heel stuk verder als waar Microsoft Teams nu is. Eén ding wat Cisco al heel goed deed is *alle* gebruikers van Cisco Spark ook nog even in 1 grote database te dumpen. Dit maakte communicatie tussen organisaties uiterst soepel al denk ik dat het juridisch een nachtmerrie was. Niettemin doet Microsoft nu het zelfde met alle AD gebruikers van bedrijven die ook Office 365 hebben. Alle gebruikers worden ook nog in de grote pot gestopt. Alleen Microsoft faalt er vooralsnog in om de communicatie tussen organisaties die ook nog snel wisselen goed te faciliteren. Dus ik heb sterk mijn twijfels of zowel Cisco als Microsoft nu de juiste snaar weten te raken.
Dan merk ik nog een andere trend die tegen intuitive is. N=1, dus het kan zijn dat het aan mij ligt, maar steeds minder mensen zijn te porren voor teleconferencing. Mensen pakken toch weer vaker de telefoon, e-mail of maken face-to-face afspraken. vijf jaar geleden had ik veel meer skype / zoom / hangout / webex calls.
Wat jij?