Joris Leupen is al ruim vijftien jaar werkzaam bij Telindus. De ict-dienstverlener heeft de afgelopen jaren meerdere overnames gedaan en Leupen is al vanaf dag één van zijn carrière betrokken bij de operationele afhandeling hiervan. Zijn grootste leerpunt? 'Iedereen wil veranderen, tot het henzelf betreft' . Wij spreken hem over zijn carrière.
Je werkt ruim vijftien jaar bij Telindus. Welke functie was het meest leerzaam voor je?
‘Tijdens mijn tijd als programmamanager bij Proximus – toen nog Belgacom – heb ik het meest geleerd. Ik was toen operationeel verantwoordelijk voor de integratie tussen Belgacom en Telindus en zat hiervoor met de directies om de tafel. Ik vond het spannend om knopen door te hakken bij deze grote corporate. Ook leer ik dat iedereen zegt te willen veranderen, totdat het henzelf raakt. Een extra uitdaging was de taalbarrière. Het bedrijf was actief in meer dan vijftien landen en ik sprak géén Frans.
Ik word gelukkig van het doorvoeren van verandering en het verbeteren van operationele zaken. Gelukkig zijn mijn uitdagingen als algemeen directeur telkens weer anders. Er is altijd iets te doen of wat op te pakken, waar ik ook weer van kan leren. Dat geeft me veel uitdaging en ruimte om mezelf te blijven ontwikkelen.’
Welke lessen heb je geleerd tijdens de overnames van Telindus?
‘Ik heb meerdere overnames binnen Telindus meegemaakt en deze gaan steeds een stukje beter. Vooral van de laatste overname van ION-IP heb ik veel geleerd. De waarde van een onderneming zit in de medewerkers. Tijdens de lunch op kantoor bij de overgenomen partij leer je mensen echt kennen. Je ziet bijvoorbeeld waar zij mee zitten en hoort dingen die je niet vooraf in de boeken kunt lezen. Wanneer je de mensen achter het bedrijf kent, kun je de cijfers beter interpreteren en de waarde van de onderneming behouden.
Onze overnamestrategie is erg veranderd de afgelopen jaren. Bij de overname van ISIT waren we te voorzichtig in het nemen van besluiten. De overname was wel succesvol omdat de bedrijven goed bij elkaar passen. Als dit niet het geval is, kan het overgenomen bedrijf op afstand autonoom blijven draaien. Op die manier vullen de bedrijven elkaars expertise aan. Dat kan waardevoller zijn dan een samenvoeging.’
Een aantal jaar terug heb je het aantal leveranciers van Telindus van 154 teruggebracht naar tien. Waarom deze rigoureuze stap?
‘Telindus bestaat bijna 35 jaar en heeft in de loop der jaren op verzoek van klanten vaak nieuwe leveranciers opgenomen. We hadden te veel leveranciers en hadden moeite om gespecialiseerd en gecertificeerd in al deze partijen te blijven. Hierdoor konden we onze klant niet meer goed adviseren. Om onze geloofwaardigheid te behouden en echte relaties met de leveranciers op te kunnen bouwen, besloten we het aantal leveranciers tot tien terug te brengen. Op deze manier kunnen we onze proposities afdekken.
We zijn persoonlijk langsgegaan bij de leveranciers waar we afscheid van moesten nemen. Met hen hebben we besproken hoe onze klanten mogelijk nog steeds hun producten en vooral de diensten erbij konden afnemen. Met de klanten zijn we vervolgens ook het gesprek aangegaan. Deze konden of het contract overzetten naar een andere partij of we hielpen ze migreren naar een andere omgeving. Dit pakte goed uit en heeft ons veel krediet opgeleverd. Het gaat echt om het serviceniveau en niet om welke merken we leveren.’
Je wil door middel van analyses een ambitieuze strategie opstellen en dit op een open manier communiceren. Hoe doe je dit precies?
‘Veel van de veranderingen die ik doorvoer en de keuzes die ik maak zijn gebaseerd op feiten. Het onderbuikgevoel is belangrijk, maar de feiten overtuigen me. Ik vind het van belang dat de medewerkers inzien dat een bepaalde verandering noodzakelijk is. Alle lagen komen dan kort bij elkaar om de veranderingen door te spreken. De managers moeten het bericht goed uitdragen om hun teams te enthousiasmeren. We hangen onze acties aan een muur in de mission control room, zodat iedereen kan zien waar we mee bezig zijn. Open communicatie is van cruciaal belang.’
Je bent recent gestart als algemeen directeur. Wat is jouw strategie voor het komende jaar?
‘Een belangrijke pijler voor mij is het verhogen van de klanttevredenheid. Ik zoek nieuwe platformen die onze klanten ondersteunen om sneller in te spelen op veranderingen in de markt. Omdat we nu met name diensten aanbieden betekent dit dat we ons anders moeten organiseren. We moeten meer met waardestromen gaan werken. We zijn dit momenteel aan het testen, alvorens we het geheel gaan doorvoeren. Dit doen we transparant met de gehele organisatie.’
En hoe zit het met je persoonlijke ambities voor de komende jaren?
‘Er wordt vaak aan me gevraagd wat mijn volgende stap is. Maar daar denk ik nooit van tevoren zo diep over na, ik zie wat er voorbijkomt en als ik enthousiast word kijk ik ernaar en overweeg ik het. Ik wil uitdagend werk hebben in snelle omgevingen als de ict en moeilijke vraagstukken oplossen met fijne collega’s. Daar krijg ik energie van. Op dit moment zit ik op mijn plek bij Telindus en kijk daarom niet om mij heen.’
In je jeugd woonde je in totaal tien jaar in het buitenland, waaronder het Midden-Oosten en West-Afrika. Je eigen carrière blijft beperkt tot Nederland. Kriebelt het om in het buitenland te werken?
‘Dat kriebelt zeker. Oorspronkelijk ben ik bij Telindus gaan werken omdat het in meer dan vijftien landen zat, waaronder China, en ik wilde graag in het buitenland gaan werken. Je leert namelijk veel door met andere culturen te werken. Nu ik zelf kinderen heb, ben ik terughoudender geworden over het vertrek naar het buitenland. Het beeld is een stuk minder romantisch geworden. Zo voelen mijn vrouw en ik ons te verantwoordelijk om zo maar alles achter te laten. Bovendien is de wereld veranderd. Cultuurverschillen zijn minder groot en dat is juist wat me aan werken in het buitenland trekt. Tot slot heb ik bij Telindus een band opgebouwd, juist omdat ik een lange tijd op dezelfde plek ben. Het voelt als een familie en daar wil ik niet zomaar afscheid van nemen.’
Naast je werk bij Telindus run je het bedrijf Moorspots met vrienden. Hoe combineer je dit?
‘Ik zeil al ruim vijftien jaar en liep met vrienden telkens tegen het probleem aan dat er geen goede informatie beschikbaar was over leuke havens en ankerplaatsen. Drie jaar geleden besloten vier vrienden en ik om zelf de oplossing te bouwen. Ons platform biedt zeilers en watersporters informatie over ankerplaatsen en havens wereldwijd en helpt hen aan de hand van reviews om hun watersportvakantie te plannen. Het platform is gratis en we maken er ook geen winst mee.
Elke dinsdagavond hebben we een call om alles door te nemen. Ieder heeft zo zijn eigen expertise en dat maak de applicatie een succes. We werken als een startup met korte sprints en een agile-aanpak. Deze werkwijze neem ik steeds meer mee naar Telindus. Omgekeerd neem ik ideeën van Telindus over de bedrijfsvoering, zoals lange termijnvisie en strategieën, mee naar Moorspots. Dat vind ik een mooie combinatie.’