Een aantal werkpleksystemen in het Oogziekenhuis in Rotterdam viel gisteren uit door een storing. Een deel van de patiënten in de polikliniek moest naar huis. Het was de eerste grote ict-storing die het ziekenhuis meemaakte. Maar het noodprotocol werkte goed, laat de instelling weten.
De storing vond plaats in het datacenter van DXC Technology, waar het ict-bedrijf een aparte ict-omgeving voor het Oogziekenhuis beheert. De exacte oorzaak is nog niet bekend, maar hoogstwaarschijnlijk ging het om een probleem in een server. Daardoor kon een aantal medewerkers in de polikliniek van het ziekenhuis niet meer opnieuw inloggen. Zij, die al ingelogd waren, konden wel doorwerken.
Ict-manager Bert Snel van het ziekenhuis spreekt dan ook over een beperkte storing die kon worden opgelost door het gestokte serververkeer om te leiden. Aan het eind van de dag was alles weer ‘up and running’. Hij wacht nog op het eindrapport van it-partner DXC over de exacte oorzaak.
Noodprotocol
Hoewel het om een beperkte uitval ging, waren de gevolgen wel merkbaar in het ziekenhuis. Medewerkers moesten overstappen op papieren dossiers en een deel van de patiënten werd naar huis gestuurd. Volgens een bezoeker was het een chaos en leek het personeel niet goed berekend op de ontstane crisissituatie.
Een woordvoerder vindt het logisch dat medewerkers even moeten wennen aan zo’n situatie. Hij stelt echter dat het om een relatief beperkte onderbreking ging. ‘Een groot deel van het personeel kon doorwerken en het noodprotocol werkte bovendien.’
Evaluatie
Ict-manager Snel stelt dat het om de eerste grote ict-storing van het ziekenhuis ging – de vorige was er een van vijf minuten – en zoiets heeft altijd impact. Hij is tevreden over hoe de zaken zijn aangepakt. ‘Er ging direct een incidententeam aan de slag. Met niet alleen oog voor de ict-oplossing, maar ook om medewerkers en patiënten bij te staan met informatie en extra water vanwege de warmte en de oplopende wachttijden.’
‘We zullen intern zeker nog evalueren hoe dit proces is verlopen en we krijgen van DXC nog een terugkoppeling’, meld Snel. ‘Maar het probleem heeft gelukkig niet geleid tot het stilvallen van het epd-systeem of het verliezen van data. De storing bleef beperkt tot de ‘voorkant’ van de polikliniek.’