Giganten Amazon en Microsoft verkopen de cloud als wondermiddel -wat het niet is. Met hun single vendor policy lopen klanten het risico te afhankelijk te worden van één leverancier met beperkte flexibiliteit . Espresso Gridpoint wil klanten juist flexibiliteit en keuzevrijheid bieden. Marga Reuver: “Zie onze private cloud als een maatpak. Onze klanten kunnen daarnaast elke maand opzeggen. Ik adviseer hen risico’s te spreiden en verschillende clouddiensten bij verschillende leveranciers neer te leggen.”
In de cloudwereld is een strijd gaande om marktaandeel. IBM kreeg onlangs groen licht van de Europese Commissie om softwarebedrijf (en Linux-specialist) Red Hat over te nemen voor 33,4 miljard dollar. Doelstelling? De positie in de cloudmarkt versterken. Daarmee kruipt het bedrijf weer een beetje dichter naar de marktleiders Amazon en Microsoft toe. Opmerkelijk is echter dit: IBM onderscheidt zich met haar hybride aanpak. Klanten zijn niet gebonden aan een totaalpakket maar zijn flexibel. Hen wordt niets in de weg gelegd om te switchen.
Zo ziet algemeen-directeur Marga Reuver van Espresso Gridpoint het graag. Reuver heeft een duidelijk verhaal over de (on)mogelijkheden van de cloud en is kritisch over de grote tech-bedrijven: “Hun marketingkracht heeft gezorgd voor acceptatie van de cloud. Maar ze schetsen m.i. een te rooskleurig beeld. De cloud moet nog veel volwassener worden . Cloudtechnologie is niet simpel. En niet perse goedkoop. De cloud kan het ook weleens niet doen. Onze visie? Denk na voordat je de cloud instapt. Ga vooral niet prijsvechten want dat wordt een drama. Als je het goed doet, kun je IT voor je laten werken.”
ERP nooit als eerste
De in Gouda gevestigde IaaS-leverancier Espresso Gridpoint werkt met een partner only-model en heeft ruim 30 business partners in Nederland. Het bedrijf claimt hen ‘bedrijfscontinuïteit’, ‘flexibiliteit’ en ‘transparantie’ te bieden. Dit kan alleen stapje voor stapje gerealiseerd worden, vindt Marga Reuver: “Daarin hebben wijzelf een adviserende en begeleidende rol. Business partners op hun beurt adviseren de eindklant. Als de overstap naar de cloud wordt gemaakt dan is het verstandig eerst te kijken welke afdelingen rijp zijn voor de overstap. Misschien is het de boekhouding, voorraadbeheer, logistiek of HRM. Wij zeggen dan tegen onze business partners: begin daarmee en doe ervaring op. Breng nooit het ERP-systeem van je klant als eerste naar de cloud want dat is het hart van je bedrijf.”
De business partners van Espresso Gridpoint zitten met één belangrijke vraag: Hoe kunnen we geld verdienen aan de cloud met voldoende marge? Reuver: “Ze hoeven niet zo nodig te weten wat er onder de motorkap zit. Nee, ze willen hun strategie bespreken, hun portfolio tegen het licht houden, weten hoe ze zichzelf kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Ze vragen ondersteuning voor technisch onderhoud en updates. Dat doen wij met enkele troubleshooters op onze support-afdeling. Hoe meer technische kennis wij neerleggen bij onze business partners, hoe sneller die hun eindklanten weer kunnen helpen.”
Summerschool met Ruud Veltenaar
Reuver en haar team adviseren business partners met specifieke partner programma’s om een stappenplan te gebruiken en hun klanten te ondersteunen bij de keuze van het juiste cloud-abonnement. Kort door de bocht: Definieer allereerst de strategie van de klant, implementeer die vervolgens, ga daarna beheren en optimaliseer.
Samen met de business partners de blik verruimen, dat is de kunst. Daartoe vindt de jaarlijkse Summerschool plaats op 1 augustus (Drimmelen) en 22 augustus (Biddinghuizen) van 13:30 tot 18:00. IT-ondernemers en belangstellenden worden bijgepraat over welk type cloud de businesskansen kan vergroten. Onderwerpen die aan bod komen zijn ‘verschuivingen in de cloudmarkt’, ‘beoogde vrijheid van de cloud’, ‘controle over klanten en business processen’ en ‘bestaansrecht verwerven’.
Ruud Veltenaar, filosoof, TEDx spreker, friskijker en bijzonder hoogleraar is uitgenodigd om tijdens de Summerschool te praten over inspirerend leiderschap en de ethische kant van de cloud. Wie Veltenaar kent, weet dat hij zijn mening over de ethiek van de grote tech-bedrijven niet onder stoelen of banken steekt. Een uurtje Veltenaar is topamusement, terwijl zijn serieuze boodschap nog lang blijft nazingen. Veltenaar: “Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien. Zo kunnen we samen een wereld creëren waarnaar we verlangen.“
Interesse?
Voor meer informatie en aanmelden: www.espresso-gridpoint.com