De Hyperloop-wedstrijd dit jaar ging nog door een tunnel van een kilometer lang, maar dat moet, als het aan Elon Musk ligt, volgend jaar een tien kilometer lange tunnel met bocht zijn. Now we're talking! Of toch niet?
Musk tweette dit idee na de Hyperloop-competitie die gehouden werd door SpaceX. Aan deze competitie deed ook een Nederlands team mee van de TU Delft. Helaas eindigden ze als laatste omdat door een communicatiefout de noodrem tijdens de race in werking trad. Het doel van het team was het snelheidsrecord te verbreken door tot 600 kilometer per uur te komen. Ze kwamen ‘slechts’ tot 196 km/u. Het team uit München won met 465 km/h, 2 kilometer per uur langzamer dan het record van een jaar eerder. In totaal deden 22 teams mee met de wedstrijd.
Het doel is dus om volgend jaar een tien kilometer lange tunnel te bouwen met de mogelijkheid die vacuüm te zuigen. Deze testtunnel zal ook een kromming krijgen, om te zien hoe de innovatieve voertuigen zich gedragen in een parcours met bochten.
Hoe ziet u de ontwikkeling van deze andere vorm van vervoer voor u? Denkt u dat het uiteindelijk ergens een nuttig gebruik zal krijgen of blijft het luchtfietserij?
Die hyperloop lijkt mij een hype en niet zo goed toepasbaar in Nederland.
het vacuüm trekken van een enorme lange buis gaat enorm veel energie kosten. De wanden moeten dik zijn. Het hele spul het liefst onder de grond omdat het nogal terreurgevoelig is.
Zelf zie ik, nog steeds, meer in de MagLev treinen.
Je ziet de Chinezen er nu mee weglopen.
Helaas door de Franse euro lobbyisten om zeep geholpen om zo hun eigen TGV te kunnen slijten.
De TGV is, in principe 19e eeuwse techniek met wat meer PK’s, dus niet zo vooruitstrevend.
Eeuwig jammer.