De grootste uitdagingen voor Nederlandse zorgmedewerkers liggen op het gebied van ict-kennis. Zo vreest 75 procent dat de ict-ontwikkelingen sneller gaan dan dat de kennis van hem of haar reikt. En nog eens 73 procent vindt het een uitdaging om zijn ict-kennis op de hoogte te houden met de digitalisering in de zorg.
Dit blijkt uit onderzoek van ict-dienstverlener Ictivity onder ruim 523 zorgmedewerkers in Nederland. Zij zijn ondervraagd over onder meer ict, digitale vooruitgang en administratieve handelingen.
65 procent van de zorgmedewerkers zegt dat ict-kennis steeds belangrijker wordt voor hun vak. 57 procent is van mening over genoeg ict-kennis te beschikken om zijn of haar werk goed te doen. De managers (80 procent) en directie (79 procent) vinden dat zij over voldoende kennis beschikken, gevolgd door it-managers en –medewerkers (73 procent). De zorgverlener is echter minder ict-geschoold: slechts 49 procent zegt voldoende ict-kennis in huis te hebben voor zijn/haar werkzaamheden.
De ontwikkeling van ict-kennis heeft voor een groot deel van de zorgmedewerkers stilgestaan. Net iets meer dan de helft (52 procent) van de zorgmedewerkers zegt dat hij/zij nu over meer ict-kennis beschikt dan twee jaar geleden. Ictivity meent dat dit gebrek aan de benodigde kunde bij zorginstellingen ligt: slechts 43 procent van alle zorgverleners voelt zich ondersteund door hun zorginstelling bij het vergroten van de ict-kennis.
Andere ict-uitdagingen binnen zorginstellingen zijn de toenemende kosten (72 procent) en de wirwar aan applicaties (64 procent). Ook vreest iets minder dan de helft van de zorgverleners (48 procent) dat banen verdwijnen door robotisering en nog een derde (35 procent) verwacht dat de zorginstelling waarvoor gewerkt wordt, niet mee kan gaan met ict-trends en -innovaties.
Het gebrek of tekort aan ICT-kennis of ‘digitale vaardigheden’ is wellicht niet het grootste probleem. Zorgen heb ik persoonlijk vooral over het gebrek aan kennis over de GDI, nut/noodzaak van de basisregistraties, van mijnoverheid/berichtenbox/digid. Dat gebrek aan inzicht/overzicht kom je overal tegen. Bij overheidsorganisaties,non-profit en commerciële organisaties, burgers en ondernemers.
Het zou mooi zijn als in ieder geval het beroepsonderwijs, vakorganisaties e.d. in hun les/bijscholingsaanbod een module zouden aanbieden die ik als werknaam geef: digitale werkondersteuning van de overheid.
Inderdaad, ik kies bewust niet voor de term ‘digitale overheid”.
Verbijsterend gezichtspunt, nog steeds de IT als core business zien en niet de zorg. Niet de zorg schiet te kort, maar de IT. Nog steeds is de IT niet instaat producten te leveren waar de zorgverlener profijt van heeft (dit geldt ook voor veel andere sectoren, belastingdienst, ministeries, ga zo maar door)
A. Pfaff,
Ik ben het – mede door diepgaandere gezichtspunten uit verschillende ervaringen – niet eens met uw reactie omdat de inzet van IT niet om de zorgverlener gaat maar de zorgbehoevende. Ik denk dat zelfmanagement en eigen regie in de zorg juist de IT centraal zetten en IT levert dan ook al jaren producten waar ook de zorgverlener profijt van heeft. Wat ik vanuit verschillende gezichspunten ook gezien heb is de treurigheid van onze zorg. Het is de overheid die tekort schiet in haar grondwettelijke zorgplicht doordat deze de zorgverzekeraar centraal stelt.