Ict-dienstverlener Atos ontwikkelt een inspectiesysteem dat zogenoemde ‘cbrne-dreigingen’ moet opsporen. Deze gevaren hebben betrekking op chemische, biologische, radiologische, nucleaire en explosieve dreigingen die zich kunnen voordoen in containers op schepen of in zeehavens. In het project is ruim 3,5 miljoen euro geïnvesteerd als onderdeel van het Europese investeringsfonds Horizon 2020. Ook de Nederlandse Douane werkt mee aan het project.
Het project, dat de naam Cosmic draagt, staat voor ‘een innovatieve aanpak bij de detectie van cbrne-materialen’ die een snelle inspectie van een groot aantal containers en voertuigen in zeehavens en grensovergangen mogelijk maakt. Dit krijgt invulling door de inzet van een detectiesysteem dat uit drie fases bestaat en gebruikmaakt van een nieuwe set sensors. De filosofie achter deze aanpak is het creëren van een snelle en betrouwbare oplossing, waarbij uitsluitend niet verdachte containers snel worden vrijgegeven en verdachte containers naar de volgende inspectiefase gaan. De twee eerste fases gebeuren via sensoren, de laatste manueel.
Atos, dat leiding geeft aan het werkproces ‘Systeemanalyse en Gebruikers’, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het Cosmic-systeem. Dit systeem zal in elke inspectiefase data analyseren die afkomstig zijn uit verschillende apparaten en sensoren, evenals andere informatie die uit externe bronnen wordt ontvangen. De software en algoritmes die worden ontwikkeld, worden ingezet voor het beheer en de controle van zowel de data als sensors om relevante besluitvorming mogelijk te maken.
Testlocaties in Nederland, Albanië en Spanje
De ontwikkelingen als onderdeel van het project worden gevalideerd op drie gecontroleerde testlocaties in Nederland (Rotterdam), Israël (Haifa) en Spanje (Valencia). Bij het project zijn drie bedrijven betrokken (Atos, Lingacom en SEADM), drie onderzoeksinstituten (Het Israëlische technologie-instituut Technion, de eveneens Israëlische Ben-Gurion Universiteit en de Spaanse Nationale Onderzoeksraad) en drie organisaties van eindgebruikers (Nederlandse Douane, de nationale politie van Israël en de Spaanse Guardia Civil).