Ondanks de krapte op de ict-arbeidsmarkt slaagt Oracle erin jongeren aan zich te binden. Hr-directeur van Oracle Nederland, Afiena van den Broek, vertelt over Oracle Digital en hoe dit cloudsalescenter in Amsterdam vijfhonderd voornamelijk jonge medewerkers uit verschillende landen binnenhaalde.
Hoe win je de strijd om jong talent, hoe spreek je hen aan op een manier die bij hen past en hoe zorg je voor een interessant carrièreperspectief? Oracle heeft naast het Nederlandse hoofdkantoor in Utrecht – dat duizend medewerkers telt – ook een vestiging in Amsterdam. Die plek – met de naam Oracle Digital – huisvest ongeveer vijfhonderd verkopers van clouddiensten. Het gaat om een overwegend jong en internationaal gezelschap. ‘Amsterdam is een belangrijke vestigingsplek voor jong talent. Het heeft ook een aantrekkingskracht op jongeren uit ons omringende landen als Duitsland en Scandinavische landen. Dat is gezien de internationale opzet van Oracle Digital erg belangrijk’, steekt hr-directeur Afiena van den Broek van wal.
In het Amsterdamse kantoor, in 2016 geopend, trekt het bedrijf jonge mensen aan. Er wordt gewerkt in vaste teams die ingedeeld zijn op land en landenregio’s. Medewerkers zijn ongeveer een kwart van hun werktijd op bezoek bij klanten en reizen naar de landen waar ze hun clouddiensten verkopen. Voordat ze beginnen, gaan de nieuwe medewerkers een maand op training en leren ze hoe ze als cloud sales representative producten moeten verkopen. Van den Broek: ‘Vaak jonge mensen die net hun eerste of tweede baan hebben afgerond, weinig werkervaring hebben en voor wie ict behoorlijk nieuw is.’
Teamgevoel vlakbij het Scheepvaartmuseum
Oracle Digital is gevestigd in een tot creatieve werkplek verbouwd pand tegenover het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. In het lichte en ruime pand hangt volgens Van den Broek de sfeer van jonge en gedreven mensen. Werkplekken zijn ingericht op verschillende taken, zoals lange of korte bijeenkomsten, staand vergaderen en verschillende werkplekken. Bovendien zijn de nieuwste presentatie- en communicatievormen zoals 3d-vergaderen aanwezig.
Ze hamert erop dat goede begeleiding vanaf de start en een sterk teamgevoel belangrijke ingrediënten zijn voor succes. Bij de werving moet er ook een duidelijk verhaal staan wat Oracle doet en waarom het een interessante werkgever is. ‘Het is belangrijk goed uit te leggen hoe de producten die wij ontwikkelen onze klanten helpen. We bieden bovendien een omgeving aan die gericht is op continu leren en de ontwikkeling van persoonlijke skills. Dat geldt voor dit saleskantoor, maar gaat ook om een combi van technische kennis en salescapaciteit.’
Op de vraag of de begeleiding van jongeren veranderd is in vergelijking met een aantal jaren terug, antwoordt ze dat het nog steeds gaat om dezelfde principes: iedereen wil een fijne werkomgeving, goed ontvangen worden, kunnen leren en goed begeleid worden. Dat was in het verleden niet anders. Alleen zijn de middelen om dat te doen veranderd, stelt ze.
Sociale media
Van den Broek: ‘Jongeren zijn social savvy (hebben veel interactie via sociale media – red.) en gaan anders met informatie om. In de werving en het uitleggen wat we doen, zijn korte snaps van informatie, video’s en infographics veel belangrijker geworden.’ Ze ziet dat medewerkers van andere generaties meer geneigd zijn om die informatie in geschreven tekst tot zich te nemen. ‘Jongeren doen dat minder.’
Overigens kijkt Van den Broek kritisch naar organisaties die een harde lijn trekken tussen ‘jong en oud’. ‘Betrokkenheid en talent hebben niks met leeftijd te maken. Ik ken een medewerker die tegen het pensioen aanzit en digitaler is dan sommige starters. Het gaat erom of je bijblijft en met veranderingen mee kan gaan. Dat heeft niets met leeftijd te maken.’
Young Oracle Board
Een andere manier die Van den Broek noemt om het bedrijf neer te zetten als interessante werkgever is via het Oracle Women Leadership-team. Daarmee wordt de interesse van jongeren en vrouwelijke scholieren voor tech aangewakkerd. Van den Broek: ‘Vaak zijn meiden tot een jaar of negen net zo geïnteresseerd in programmeren als jongens, maar neemt de interesse vooral bij de jongens vanaf die leeftijd toe. We organiseren speciale evenementen, doen actief mee aan activiteiten als Girls Day en vertellen jongeren wat ze met ict kunnen. Ict is vaak onzichtbaar voor ze. Ze weten niet wat er achter hun smartphone en andere devices schuilgaat.’
Als jongeren vervolgens na hun studie instromen, moeten ze ook een stem krijgen in de bedrijfsvoering, vertelt Van den Broek. Ze wijst op de Young Oracle Board, een organisatie met medewerkers tot en met 35 jaar die diverse evenementen organiseert, specifiek gericht op de jongere medewerkers.
Toch werkt het ook andersom, legt de hr-directeur uit. Ook de oudere en meer ervaren medewerker kan van een jongere collega leren. ‘Via de Young Oracle Board krijgen jongeren een actieve stem in het lokale managementteam en besluiten ze mee over allerlei zaken die bijvoorbeeld binnen Oracle Nederland spelen.’
Dit artikel verscheen in het magazine Computable Career Guide Jaargang 52, nummer 4, 2019