Na twee kwartalen met rode cijfers is de wereldwijde pc-markt met anderhalf procent gegroeid in het tweede kwartaal van 2019. De vooruitgang is voor het leeuwendeel toe te schrijven aan de Chinese fabrikant Lenovo.
In totaal werden er in het tweede kwartaal van dit jaar zo’n 63 miljoen pc’s verscheept, tegenover 62 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de overgang naar Windows 10 bij ondernemingen blijft de grootste hefboom voor de pc-markt, zegt Gartner. De stijging bij desktops kon ook de daling bij de laptops helemaal goedmaken. Daarenboven lijkt ook het tekort aan Intel-cpu’s stilaan opgelost te zijn. Dat tekort heeft de volledige markt de voorbije achttien maanden parten gespeeld. Zeker ook kleine en middelgrote verkopers hadden daar last van.
De vraag bij consumenten blijft voorlopig erg zwak, zeker in Europa. Buiten gaming-pc’s en dure high end-apparaten zien consumenten te weinig innovatie en dus geen reden om nieuwe machines aan te schaffen.
Het merk Lenovo staat momenteel afgetekend aan de leiding in het aantal pc-verkopen. Het Chinese bedrijf kon in het tweede kwartaal zo’n 15,7 miljoen apparaten slijten. Opmerkelijk is ook dat Lenovo een groei van liefst 15 procent kan voorleggen. De nummer twee in het lijstje (HP) blijft op 2,6 procent steken, Dell op 2,1. De drie volgende fabrikanten (Apple, Acer en Asus) zagen hun afzet dalen.
Gartner merkt wel op dat Lenovo waarschijnlijk geprofiteerd heeft van kopers die bijkomende invoertarieven op Chinese producten wilden voor zijn. Het merk kon in alle regio’s dubbele groeicijfers noteren, behalve in Latijns-Amerika waar de algehele pc-markt daalde.