Als er wat is met je auto of je boiler, dan zoek je hulp bij een garagemonteur en loodgieter. Dat geldt niet voor problemen met de computer. De meeste 55-plussers doen een beroep op hun kinderen. Die hulpvraag neemt alleen maar toe. Ruim zestig procent van de millennials biedt regelmatig hulp aan hun ouders. Tegelijkertijd geeft vijftien procent van de generatie van 20 tot 35 jaar aan dat ze de vraag om even te kunnen helpen om iets in de cloud te zetten of gedoe met internet te verhelpen, bewust uit de weg gaan.
Kaspersky-onderzoek leert dat dit percentage alleen maar lijkt toe te nemen. Zo koopt bijna dertig procent van de jongelui al bewust geen digitale producten meer voor hun ouders. Daarmee willen ze voorkomen dat ze zelf worden opgezadeld met de installatie en andere beslommeringen van hun geschenk. Uit de weg gaan, is geen optie want ook 55-plussers worden steeds afhankelijker van technologie. Niet voor niks zegt nu al acht procent van deze generatie dat het gemis van technische hulp groter is dan het gemis van een goed gezelschap.
Kortom, er moet iets gebeuren om te zorgen dat de oudere generatie net zoveel profijt houdt van toegang tot internet als elke andere generatie. Zonder dat ze daarvoor afhankelijk zijn van anderen. Toenemende digitalisering kunnen we niet stopzetten, maar we moeten er wel voor zorgen dat iedereen mee profiteert.
Digitale zelfstandigheid waarborgen
De snelle opmars van bankieren via de smartphone of computer geldt niet voor de oudere generatie. Zo gaven grote banken als ING, ABN-Amro en de Rabobank onlangs toe dat nog altijd bijna een derde van de 65-plussers niet online is of zelfs niet digitaal bankiert. Dat is ongetwijfeld voor deze financiële instellingen een flinke uitdaging want hun digitale transformatie dendert intussen gewoon door. Maar we willen ook niet dat onze oudere generatie hun financiële zelfstandigheid verliezen.
Dat niet alleen. Onze ouders hebben eveneens recht op veilig internetten. Afgelopen jaar is een derde van de computers getroffen door malware. Niet zo vreemd dat zestig procent van de kinderen zich wel zorgen maakt over hun ouders die ook online gaan. Dat verklaart wellicht ook waarom bijna de helft van de kinderen zich min of meer verplicht voelt om hun ouders wél te helpen. Ze beseffen waarschijnlijk dat als ze dat niet doen hun pa en ma of opa en oma’s doelwit kunnen worden van cybercriminaliteit.
‘Geef een man een vis en hij heeft die dag te eten. Leer de man hoe hij moet vissen en hij kan voor eens en altijd in zijn eigen voedsel voorzien.’ Dit adagium gaat ook hier op. We moeten ervoor zorgen, dat ouders niet langer aan hoeven te kloppen bij hun kinderen die steeds meer onder druk staan om hun ouders op weg te helpen in hun drukke leventje. We hebben met zijn allen een verantwoordelijkheid om de oudere generatie actief mee te nemen in ons digitale tijdperk. Dat geldt niet alleen voor de overheid, maar zeker ook voor de technologiesector. Laten we als industrie de handschoen oppakken om de generatie die niet opgegroeid is met technologie wegwijs te maken om hun digitale zelfstandigheid te waarborgen en een digitale generatiekloof te voorkomen.
Auteur Martijn van Lom is general manager Noord-Europa bij Kaspersky.
Je adagium laat precies zien waar het mis gaat … als je wijlen mijn vader een vis gaf, kon hij er nog niet veel mee. Los van het feit dat hij niet zo’n viseter was, kon hij namelijk niet koken.
Dus als hij al zou kunnen vissen, had hij een heleboel vissen, maar niet wetende hoe deze klaar te maken zou hij er weinig mee opgeschoten zijn….
Naast het geven van een vis (een smartphone of computer) zul je iemand ook moeten leren hoe deze te bereiden (gebruiken), anders heb je er nog niet veel aan.
Echter … hoe realistisch is het te verwachten dat je iemand van 70 jaar of ouder nog kunt leren koken (als zijn/haar partner dat altijd voor hem/haar gedaan heeft)? In parallel daaraan: hoe realistisch is het dat je een 70 plusser nog digitale vaardigheden kunt aanleren? Daar waar die vis nog stil op de plank blijft liggen als ‘ie eenmaal dood is, hebben apps en websites dingen als responsive design, reacties die je niet verwacht (niet alle websites geven bijvoorbeeld duidelijk aan als je een veld niet goed hebt ingevuld); ineens “spontaan” stukken in een andere taal, pop-ups die niet werken omdat dit standaard geblokkeerd staat en ga zo maar door
Er zijn denk ik nog wel wat hordes te nemen eer we de digitale generatiekloof kunnen voorkomen….